פירוש הפסוק "על כן יעזוב איש את אביו ואמו"
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
בס"ד שלום כבוד הרב, בקראי שוב את פרשת בראשית לפני מספר ימים, נתקלתי בפסוק שהורגלתי לקרוא אותו מבלי לשים לב לתמיהה הגדולה שבו: "על כן יעזוב איש את אביו ואמו ודבק באישתו והיו לבשר אחד" 1. כמובן שיש פה הדרכה לדורות, אך בראש ובראשונה הפסוק נכתב בהקשר של בריאת אדם הראשון וחוה אישתו. אם כן, מי אלו הוריו של אדם הראשון שאותם הוא מצווה לעזוב? 2. בפרשת מישפטים מופיע הפסוק "כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו, וחדלת מעזוב לו - עזוב תעזוב עמו" כאן המילה עזוב היא מלשון עזור, עזרה. אם כן מהי בדיוק אותה עזיבה עליה מצווה אדה"ר? תודה רבה!
תשובה
שלום וברכה,
1. הפסוק הזה מדבר על כל הדורות, ולא מתייחס לאדם הראשון. הפסוק אומר, מאחר ואדם הראשון הרגיש שהאישה היא חלק ממנו, לכן המסקנה המתבקשת לדורות, שכל אדם יעזוב את אביו ואת אימו וידבוק באישתו.
ויש מפרשים בדרך דרש, "אביו" זה השכל, "אימו" זה הרגש, שאין להתחשב בחשבונות שכליים או ברגשות לא נכונים, שאין האישה מתאימה לי, אלא "ודבק באישתו והיו לבשר אחד". ומסר זה שייך גם לאדם הראשון.
2. לשורש "עזב" ישנם 2 משמעויות: בפרשת משפטים הכוונה לעזור, אבל בפרשת בראשית הכוונה לעזיבה ממש.
בברכה,
מנשה בן פורת
1. הפסוק הזה מדבר על כל הדורות, ולא מתייחס לאדם הראשון. הפסוק אומר, מאחר ואדם הראשון הרגיש שהאישה היא חלק ממנו, לכן המסקנה המתבקשת לדורות, שכל אדם יעזוב את אביו ואת אימו וידבוק באישתו.
ויש מפרשים בדרך דרש, "אביו" זה השכל, "אימו" זה הרגש, שאין להתחשב בחשבונות שכליים או ברגשות לא נכונים, שאין האישה מתאימה לי, אלא "ודבק באישתו והיו לבשר אחד". ומסר זה שייך גם לאדם הראשון.
2. לשורש "עזב" ישנם 2 משמעויות: בפרשת משפטים הכוונה לעזור, אבל בפרשת בראשית הכוונה לעזיבה ממש.
בברכה,
מנשה בן פורת
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il