שבת

דיני שבת

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב לכבוד הרב. ידוע לכלום שאסור עלפי התורה לעשות 42 מלאכות שבת ובהם הדלקת אש וזה כולל גיץ, דברתי עם אדם מאמין אשר למד פיזקה ואומר שיש תורת חומרים שקוראים לה תורת השיפשופ של של מתכות וזה יוצר גיץ..ומפה הוא היגיע לזה שאסור לצאת מהבית בשבת כי זה משפשף 2 מתכות כשפותחים את הדלת ולרובנו יש דלתות מתכת כיום ועוד כלים ממתכת בבית שגורמים לתורת השיפשוץ ומזה נוצרים גצים ובעצם לפי מה שהוא אומר אסור לצאת מבית ולבצע עוד פעילויות בשבת.. כיצד אני יכול להבין את הנושא ולענות לו מפני שהוא מודע שאסור לנהוג בשבת אבל דוגל בזה שגם אסור לצאת מהבית בגלל הדלת. אודה לך על עזרתך.

תשובה

שלום וברכה

ההלכה הקובעת בהלכות שבת, מלאכת "מחשבת" אסרה תורה. תוצאות המתהוות בהתעסקות במשהו אחר, ואין כוונה לתוצאה הנגרמת מאותה פעולה, אין איסור לעשותה בשבת.

והמקור להלכה זו, ממה שנסמך בתורה מלאכת שבת למלאכת המשכן, קבלו חז"ל שרק אם עשה מלאכה במחשבה תחילה, כמו המלאכות במשכן, בזה היא שאסרה תורה. אבל אם אינו מכוון כלל למלאכה האסורה כגון שכוון לזרוק שני אמות ברשות הרבים שמותר וזרק ארבע אמות פטור [בבא קמא כו:], וכן אם היתה אבן מונחת בחיקו ונפלה מחיקו ועשה חבורה לבעל חי, פטור [שם], ומטעם זה כל המתעסק במלאכת היתר ועלתה בידו מלאכת איסור כגון שהתכוון לחתוך את התלוש וחתך את המחובר ג"כ פטור מטעם מלאכת מחשבת, מאחר ולא התכוון כלל לעשות מלאכה האסורה בשבת, שבמשכן כל מלאכה שעשו חשבו לפני כן לעשותה ככתוב בספר שמות [לה, לב - לג] ולחשוב מחשבות וגו' לעשות בכל מלאכת מחשבת.

ולכן מותר ללכת ברחוב אף שבהליכה מול מצלמות מותקנות לפני הבתים, מופעלים מעגלים חשמליים, וכו', מכיון שהבן אדם כלל לא מתכוון לכל אותן פעולות, אין בכך איסור.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה