שאל את הרב - כללי

אמונה בישוע ?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, אני יוצא עם אישה נהדרת אשר תוהר המידות עולה פי כמה וכמה על כל אישה שהכרתי בעבר, הבעיה היא, שמשפחתה מאמינה בישוע (ישו כמובן) וב"יהדות משיחית" או סיפורים דומים. התפיסה של משפחתה משפחתה הקרובה (אבא, אמא) הינה אורתודוקסית וסביר להניח שבילבלו את הבת המון המון בעקבות השנים. בכל מקרה, הבת שלהם (בת זוגתי) לא מאמינה בכל אלה ורואה את עצמה יהודייה לכל דבר ועניין, אך בכל פעם שאני מחזק אותה ליהדות אני מרגיש שהיא קצת מעורערת וצריכה תשובה עניינית עפ"י פסוקים מהתורה וכן הסבר הגיוני. כיצד אוכל להוכיח לי כי דעתם של הוריה אינה נכונה? כיצד אוכל לשלול את המחשבה שדבר זה הוא לא על פי דרך התורה? כמובן שהיא פתוחה לשמוע ורוצה לשמוע, אבל העניין הוא שיש צורך עז מצידי להראות פסוקים מהתורה בה נוגעים בנושאי ברית חדשה וישו. נ.ב. במידה ויש סרטון מעניין בעניין אשמח לשמוע על כך בברכה ותודה מראש, אדיר

תשובה

שלום וברכה

שלום שושנה,
 
הברית החדשה היא קובץ של מספר סיפורים, אותם כתבו ארבעה אנשים אלמונים לפני קרוב לאלפיים שנה. האנשים שכתבו את הברית החדשה אינם ידועים, והם בעצמם מספרים סיפור על אירוע שלדעתם התרחש לפני קרוב למאה שנה לפניהם!
חשוב להדגיש שהברית החדשה אינה טוענת שהיא נכתבה מפי א-לוהים, והיא גם לא טוענת שהיא נכתבה מפי האיש הנקרא "ישו". היא נכתבה בידי ארבעה אנשים אלמונים שכתבו סיפורים שהם שמעו מאנשים אלמונים אחרים שחיו לפניהם. אין לסיפור הזה לא בסיס ולא כתובת, ואפילו לכנסייה הנוצרית אין מושג מי היו האנשים שכתבו את הברית החדשה.
ועכשיו בנוגע לסיפור: הברית החדשה מספרת על אדם בשם ישו שנולד מאישה בתולה בשם "מריה", וזאת על ידי עיבור מוזר של "רוח הקודש" (כדאי להזכיר שהאמונה בעיבור של בתולות מאלים קיימת במספר דתות אליליות בעולם). אותו ישו אינו מקובל על היהודים, והם אינם רואים בו משיח או נביא. הברית החדשה מספרת שהיו לו בקושי עשרה תלמידים בחייו. במהלך הסיפור, ישו רומז לאנשים שהוא עצמו א-לוהים, בן הא-לוהים הנבחר, והוא מכריז שהוא המשיח. הוא גם עושה להטוטים שונים כמו הליכה על המים ושיכפול לחמים. בהמשך מספרת הברית החדשה שהיהודים דיווחו על ישו לשלטון הרומאי בארץ, והרומאים צלבו את ישו למוות, כשהוא צועק לפני מותו "אלי, אלי, למה עזבת אותי?". לאחר מכן הסיפור טוען שגופתו של ישו המת חזרה לתחייה אחרי שלושה ימים (כמובן בסתר), אך במקום להוכיח לכולם שהוא חזר לתחייה, עולה ישו לשמים... הברית החדשה מכריזה על ישו כמשיח וטוענת שהוא היה קורבן אדם, כאשר בשרו ודמו כיפרו על חטאי האנושות כולה... עד היום הזה מאמינים הנוצרים שכל חטאיהם מכופרים על ידי ישו, אם הם רק יאמינו בו.
 
כאשר הברית החדשה נכתבה לראשונה, שום עם לא קיבל אותה (או אפילו שמע עליה), והיא לא היתה אפילו כת מפורסמת. למעשה שום היסטוריון מהתקופה של ישו לא הזכיר אירוע הקשור בישו או בכת המאמינים בו. רק לאחר קרוב למאה שנים מאוחר יותר, קרא קיסר רומאי את הברית החדשה, והחליט להשליט את הנצרות כדת הרשמית של ארצו. כך התפשטה הנצרות בעולם - בכח האש והחרב, בדיוק כפי שהפיץ מוחמד את האיסלאם.
הכנסייה הנוצרית שלטה באירופה ביד ברזל במשך אלפיים שנה, היא דיכאה את היהודים, רדפה והגלתה אותם, בטענה שהיהודים רוצחי המשיח וכופרים. רק במאות השנים האחרונות איבדה הכנסייה את כוחה הפוליטי, ומאז היא פונה לציבור באמצעות דיבורים על "אהבה" וקירוב לבבות לנצרות.
חשוב להזכיר שכל הנוצרים בעולם מבססים את האמונה שלהם על הברית החדשה; אך הם גם חושבים שישו היה למעשה הא-לוהים בכבודו ובעצמו שנולד בגוף אדם, וזאת רק כדי שיוכל לההרג בידי רומאים על הצלב - ולכפר במותו על חטאי בני האדם... אמונה אלילית זו השתרשה עמוק בנצרות, והיא טוענת שא-לוהים הוא בעצם שלוש ישויות שונות, הנקראות בפיהם "השילוש הקדוש". כמו כן הנוצרים מאמינים שהברית החדשה מבטלת את כל מצוות התורה, את השבת, את איסור הנידה ואפילו את ברית המילה (זאת על אף העובדה שישו מכריז בסיפור שהוא לא רוצה לבטל את התורה ומצוותיה).
 
כעת ניגש לאמינות ההיסטורית של הסיפור:
הברית החדשה טוענת שכל האירועים בה התרחשו בארץ ישראל, ולפני בני ישראל. אלא שבמציאות עם ישראל מעולם לא הודה בישו, וגם לא הודה באירועים המסופרים בברית החדשה. לכן מבחינה היסטורית "הברית החדשה" תקפה בדיוק כמו ספר הפנטזיה "שר הטבעות".
רק להשוואה, תורת ישראל מבוססת על עדותם ההיסטורית של כל בני ישראל, אשר העבירו יחד את התורה מדור לדור, כשהם מקיימים את המצוות לזכר המאורעות הכתובים בה, וחוגגים את החגים לזכר הנס הגדול של יציאת מצרים ומעמד הר-סיני. לכן יש לספר התורה מעמד היסטורי לאומי.
הברית החדשה לעומת זאת אינה עוסקת בהיסטוריה, אלא בסיפור פרטי על האירועים שפקדו אדם בודד, בתוך קבוצת אנשים בלתי ידועה. הברית החדשה לא טוענת שהיא נכתבה מפי הא-לוהים, וגם לא מפי ישו, והיא אפילו לא טוענת שהיא נכתבה בדור שבו חי ישו לטענתם. מסיבה זו הברית החדשה אינה יותר מאגדה וסיפור, חסר בסיס היסטורי לחלוטין.
חז"ל מסבירים בגמרא (אשר נחתמה לפני יותר מ-1500 שנה), כי ישו היה תלמיד יהודי שהתחצף לפני רבו ונודה; מרוב כעס הלך ישו ועסק בכישוף ועבודת אלילים, וניסה להסית אנשים מדרך הישר עד שהוא נצלב.
 
אם רצונך ללמוד לעומק את השקרים שמאחורי הנצרות, קראי בבקשה

בהצלחה - דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה