שאל את הרב - כללי

למה לי לקיים מצוות

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום לרב. קשה לי,איני מצליח להבין מדוע עליי לקיים מצוות. אני בן 20,אחרי שנה וקצת בישיבה שבמהלכה חקרתי רבות את הנושא הן בספרים והן בחשיבה מרובה,וכעת אני משרת ביחידה מובחרת בצבא,כך שאין לי זמן ללמוד ולהקדיש יותר מדי מחשבה לנושא ואני פשוט לא מצליח לקיים מצוות. הדבר היחידי שמחזיק אותי זה השכר ועונש,אני אומר לעצמי כל העת שאם אחטא-אחטוף,למרות שאני יודע שאין זה לחטוף במובן הפשוט,זה מה שמחזיק אותי. אני מבין שהיהדות היא דרך החיים הנכונה רק במידה שיש עולה"ב,אך אם לא-נכון שהחיים מאושרים יותר אם חיים אותם ע"פ היהדות,אך ודאי שאין צורך בכל הדקדוקים,וודאי שגם הייתי מרמה אין סוף מבלי שאחרים רואים. או במילים אחרות,אני לא מבין למה לעשות טוב אם לא שאקבל בתמורה משהו. אני כן רוצה לעשות טוב באינסטינקט,אך בשכלי איני מבין,מה יצא לי מזה? כלום!,ולכן הדבר היחידי שמחזיק אותי זה השכר ועונש. בנוסף,אני יודע שאדם צריך להגיע למצב שהוא רוצה לעשות את הטוב כי הוא טוב,ושוב, איני מבין? למה שמישהו יעשה משהו מבלי לקבל תמורה?מה יצא לי מזה? קשה לי לראות את עצמי מגיע למצב כזה,כי זה נוגד לי את השכל. רק להבהיר-אני כן רוצה לעשות טוב לאחרים,וכשאני רואה אנשים שקשה להם,ישר אני עוזר,ולכן אני רוצה לעשות זאת מתוך הבנה אמיתית של מה שאני עושה. מקווה לתשובה בהירה ומפורטת. רוב תודות.

תשובה

שלום וברכה

ראשית עליך לקיים מצוות מאחר וכך ציווה עליך בוראך, ועליך לקיים את כל המצת בדקדוק כפי שציווה עליך בוראך.

בוראך הוא מחזיקך בחיים והוא הנותן לך את הכוח ואת זכות הקיום ובוודאי אין לך להמרות את פיו, גם ללא שכר ועונש.

בורא עולם אשר ברא את גופך ואת נשמתך נתן לך תורה ומצוות כהוראות שימשו לחיי העולם הזה. בוודאי הוראות השימוש של בורא עולם הם הטובות ביותר מאחרח והוא היודע טוב יותר מכולנו את אשר טוב לנו. וכדברי ה' בספר דברים פרק ו' פסוק (כד) וַיְצַוֵּנוּ יְדֹוָד לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה לְיִרְאָה אֶת יְדֹוָד אֱלֹהֵינוּ לְטוֹב לָנוּ כָּל הַיָּמִים לְחַיֹּתֵנוּ כְּהַיּוֹם הַזֶּה.

אף אם לא נבין את הסיבות למצוות אין כל ספק שזה הדבר הטוב ביותר לנו, על כן לא נוותר על המצוות ולא נחטא מאחר ואנו יודעים בוודאות שהמצוות ניתנו לנו כהוראות יצרן ליצורים כדי שעל ידי המצוות נגיע לתכלית שלמענה נוצרנו.

לאחר שתי ידיעות אלו, נוכל ללמוד ולהעמיק במידת האפשר בעומק המצוות ובסודם. אולם עצם עשיית המצוות וההקפדה על כל פרטי המצוות ודקדוקיהם מוכרחת מעצם היותך ברוא של הבורא המלמדך את דרך החיים בבריאה.

נכון שגם הפחד מהעונש והרצון לשכר הם בסיבה מספקת לקיום המצוות אולם ההתבוננות שכתבי למעלה מבטלת את הצור לחיות בחיי פחד ובשיטת תן וקח.

בהצלחה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה