אמונה

לא מבינה יותר כלום ..

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כל החיים שלי גדלתי בתור נערה דתיה רגילה.. אבל עכשיו אני מבינה שחייתי ככה רק כי "ככה חינכו אותי" , אבל יש כ"כ הרבה שאלות שמטרידות .. למה הקב"ה מעניש ילד קטן שלא הספיק אפילו לחשוב על חטא ? , אני יודעת את כל העיניין של הגלגול נשמות, אבל עדיין ! תחשוב לדוגמא שיבואו ויענישו אותך על משהו , אין לי בעיה לקבל את זה באהבה ! באמת ! אבל תסביר לי על מה אני נענשת, למה אני נענשת ? יש הרבה תינוקות שבאים לעולם ונפטרים בדרך מזעזעת, אני מבינה שאלו נשמות גבוהות שבאו לעשות תיקון אחד קטן ולהיפטר מהעולם, אבל לא עליהם אני מדברת, אני מדברת על הילדים האלו שסבלו מהתעללות בחיים שלהם ועכשיו הם חיים ככה כל החיים שלהם ! ילד קטן שהיכו אותו ועכשיו הוא גדל, למה הוא חטף את העונש הזה ?! כי הוא היה מכה בגלגול הקודם שלו ? הוא לא שלט בגלגול הקודם שלו ! הוא לא יודע בכלל מי זה ! והאמת? שאני גם לא כ"כ רואה את הגלגול הקודם שלי כחלק ממני, אני מכירה אותו ואין סיבה שאני אענש בגללו בכלל !

תשובה

לכבוד השואלת,

סליחה על האיחור בתשובה עקב רוב פניות לאתר.

אנסה בעזרת השם לענות על שאלותך.

הנה דבריך נוגעים באחת מן השאלות שהיא הכי עמוקה ביהדות הנקראת "למה יש צדיק ורע לו?".

משה רבינו בעצמו כבר שאל את הקב"ה אודות הענין הזה (גמרא ברכות ז.); ולדעה אחת בגמרא הקב"ה אפילו לא ענה לו.

ומה שלמדנו מזה, שהתירוץ האמיתי לשאלה זו היא כ"כ עמוקה, עד שהוא למעלה מהשגת אנוש - ואפילו מהשגת משה רבינו. 

וכן אנו רואים מספר איוב - אשר כל אירועי הספר מסתובבים סביב השאלה הזו, ובסוף הספר הקב"ה עונה את איוב במילים: "איפה היית ביסדי ארץ?". כלומר, אם אתה איוב מרעים עלי ורוצה להבין האיך שכל מה שמגיע בארץ הוא בצדק, היית צריך להיות נוכח כבר בבריאת העולם; והואיל ולא היית שם, האיך תוכל להבין.

ולמדנו מזה, שבלי ספק קיים הגיון וצדק מדוייק לכל מה שנעשה לכל אחד ואחד - אבל בכדי להבין כראוי את אותה ההגיון, צריך האדם לראות את כל תמונת העולם מזמן בריאתו - מה שאמרו חז"ל שהיה קיים אצל אדם הראשון - שהיה צופה מ"סוף העולם ועד סופו".

ומקובל אצלנו שלעתיד לבוא יתגלו לנו כל סודות ההשגחה של כל ימי עולם, ואז נוכל לראות בבירור האיך היה הכל במדה מדוייקת, לא נפל דבר, ונזכה להבין את ההגיון שבדבר וש"כל דרכיו משפט, אל אמונה ואין עול" (דברים לב - ד). [אבל דברים אלו לא נוכל להשיג כעת; ולכן אינו מן הראוי לאנשים להתבונן בדברים אלו ולנסות לנחש למה קרה הדבר]. 

ואין לנו כעת אלא אמונתינו. והיינו, אם אנו רואים שכל שאר חלקי חיינו כן מסתדרים להפליא, וכל העולם נברא בחכמה נפלאה ע"י בורא עולם שרוצה רק להטיב, והושיב בו את האדם ונתן לו חוייות כ"כ נפלאות - ורק החלק הזה מן החיים לא נוכל להבין - למה יש צדיק ורע לו - א"כ נקיש ונדע בודאי שגם להנהגה הזו יש איזשהו סדר נכון והגיון מדוייק - ואע"פ שאין אנו מבינים אותו כעת. ונדע שהשם רוצה לראות מאתנו, שכמו שאנחנו מאמינים בו וסומכים עליו בשאר חלקי החיים, כך גם נאמין בו ונסמוך עליו בחלק הזה; ואע"פ שאנו לא מבינים, אנו מראים את האימון שיש לנו לבורא עולם גם בחלק הזה של השגחת העולם.

ואברך אותך שתוכלי למצוא בעצמך את הכח והאומץ לתת להקב"ה את האימון אפילו במצבים שאנו רואים כעת שאנו לא מבינים, ויהי רצון שיזכו כל ישראל לראות באופן מוחשי איך שהכל מסתדר בדיוק ובצדק מדוייק, במהרה בימינו, אמן.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה