אמונה

כוח הרצון

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום! ראיתי את הרצאה של הרב פנגר על המניע למעשים והרצונות שלנו. המסקנה מההרצאה היתה שכוח הרצון הפנימי משפיע על כל מהלך החיים שלנו. שאלתי היא כיצד אדע להבחין מה משפיע על כוח הרצון-האם הוא בא מהחלק הטוב שבנשמה או ההפך?!איך אדע להבחין ממה הרצונות הפנימיים שלי מושפעים? גם כאשר אני מנסה להיות אוביקטיבית וכנה ומנסה להפריד ולהכיר בין המניע לרצון/למעשה לא תמיד אני אכן מציחה להגיע לשורש הרצון הפנימי ביותר ולהבחנה האם הוא הנכון ביותר ומנין הוא נובע. אשמח לקבל תשובה, תודה!!!

תשובה

לכבוד השואלת,

סליחה על האיחור בתשובה עקב רוב פניות לאתר.

הנושא ששאלת עליו הנהו נושא מאד חשוב ועמוק.

מאד קשה לאדם להבחין מהו הרצון הכי פנימי שלו, ומאיפה הרצונות מושפעים - ואפילו אם הוא אוביקטיבי; וזאת מכיון שישנם רצונות תחת רצונות, וישנם כאלו שמאד מאד עמוקות.

ומקובל אצלנו מרבותינו מחז"ל, ששורש הרצון שבאדם מישראל נובע מחלק הנשמה שאינו שוכן בתודעות האדם, אלא היא עומדת עוד למעלה מתודעותו.

עוד מקובל אצלנו מחז"ל, שבשורש הרצון הזה המקורי של כל יהודי, הוא הרצון לעשות את רצון השם ולבנות יחס חיובי עם בורא העולם - והוא הרצון הכי שורשי שיש.

מקור לדבר:ספר שם משמואל פרשת קדושים - שנת תרע"ה:
"נראה עפימ"ש הרמב"ם (סופ"ב מהל' גירושין) בטעם דמועיל כופין אותו עד שיאמר רוצה אני - שנפשות ישראל בעצם רוצים לעשות רצון קונם - אלא שיש שגברו עליהם כחות החומר. וכאשר מסלקים כחות החומר ע"י כפי' שוב נשאר עצם הרצון."

ולכן העצה כדי להבחין יותר בשורש הרצון הינו קיום המצוות; מכיון שהמצוות הם ביטוי של רצונו של השם, וכל נשמה רוצה בשורשו לקיים את רצון השם, ככל שהנשמה מקיימת את מצוות התורה נעשה אצלו יותר ויותר ברור שזהו באמת הרצון הכי הכי פנימי שלו.

ואסיים בברכה שתזכי להרגיש את הרצון העמוק הזה של קיום רצון הבורא מתוך הרגשת סיפוק ושמחה גדולה,

בברכה,

רב נחום

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה