תורה ומדע

אבולוציה מתוך דברי חז"ל

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום לכב´ הרבנים. יש לי עוד שאלה. כתוב בגמרא שיש עכבר שחציו אדמה וחציו בשר, והוא נוצר לבד מתוך אדמה. ויש גם סוג של כינים שנוצרות לבד ולכן פסקו שמותר להרוג כינה בשבת כי אינה פרה ורבה. וגם שמעתי פירוש על 10 המכות במצרים, שהכינים נוצרו מעפר ממש. ז"א שכאשר יהודי דתי מתכוח עם חילוני ואומר לו (בקשר למפץ הגדול ואבולוצית החיים) ששום יצור חיי לא יכול להוצר יש מאין, הוא סותר את דברי חז"ל? ואולי לחילונים באמת יש קלף חזק נגדו והוא הדברים הנ"ל? תודה מראש.

תשובה

בס"ד
 
שלום רב,
למען הסר ספק - חיות וכינים לא נוצרים סתם כך מעפר.
 
חז"ל למעשה ידעו שכינים פרות ורבות, כי הם הזכירו בגמרא "ביצי כינים" ודנו בהם (כלומר, חז"ל ידעו היטב שכינים מטילות ביצים ובוקעות מביצים). התלמוד הבבלי והירושלמי דנים בשאלה האם כינים נחשבים לבעלי חיים רגילים (כמו גמל), או ליצורים חסרי חשיבות הלכתית (כמו חיידקים).

התלמוד הבבלי הגיע למסקנה שהפרייה והרבייה של הכינים אינה ניכרת, ולכן אין איסור להורגם בשבת. התלמוד הירושלמי לעומת זאת הגיע למסקנה שהכינים לא חיות זמן רב בגלל היותם טפילים, ולכן אין איסור להורגם בשבת. בשני המקרים מדובר בהסברים להלכה קיימת, ולא חלילה להמצאה של איזו הלכה על פי סברות אישיות.

לגבי אותו עכבר: איננו יודעים לאיזו חיה בדיוק התכוונו חז"ל בהזכירם "עכבר שחציו אדמה". יתכן שזהו דין תיאורטי (כמו דינים לא אקטואלים דומים בגמרא: דין בן סורר ומורה, פיל שהוציא סל נצרים, וכדו'). מצד שני, יתכן שהיתה זו חיה מסויימת שחיתה בעפר ולכן היא נקראה בשם ציורי זה, אולי היתה זו חפרפרת. למען האמת הספרות ההלכתית מספרת על אנשים רבים שנתקלו בחיה שכזו במציאות, ואם כך היתה זו סיבה מספקת עבור חז"ל לדון בה - מעשית או תיאורטית.
 
קרא תשובה מפורטת יותר בתגובת הרב יעקב סגל (בחוברת "דע את האמת"):>בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה