הלכות ומנהגים
מה מברכים על מרק שיש בו גם ירקות וגם אטריות
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום רב כמה שאלות: 1.מרק ירקות שניכרם פה הירקות,תפוח אדמה סלרי וכו´ וגם יש בתוכו איטריות דקות למרק, מה מברכים? כל אחד בנפרד? (מרק-שהכל, אטריות-מזונות , וירקות-אדמה?) 2.לאחר קריאת שמע על המיטה, במידה ושלחו לי SMS לנייד אני יכולה לכתוב חזרה? אני יכולה לשמוע תוכנית ברדיו עם תכנים יהודים? או פשוט לימנע מבעל עשייה לאחר הברכה? 3.האם מותר לי לברך אחת מברכות הנהנין ומי שאני מדברת איתו באותו רגע בשיחה בטלפון יענה לי "אמן"? 4.האם אני יכולה לקנות שייק פירות על בסיס מים בדוכן של שייקים ללא תעודת כשרות? תודה רבה :-) חודש טוב
תשובה
שלום וברכה
1. מאת הרב שמואל אליהו
מרק אטריות – והרוב אטריות – "מזונות".
מרק אטריות – ומיעוט אטריות שנועדו להשביע – "מזונות" ו"שהכל".
מרק אטריות – ומיעוט אטריות ואינם חשובים – "שהכל".
מרק עוף – או בשר, אבקה או חתיכות.-"שהכל"
מרק ירקות שניכרים.-"האדמה"
מרק ירקות – שלא ניכרים או אבקת מרק, או ירקות שנועדו לטעם ואינם נאכלים.-"שהכל"
מרק פטריות – ניכרים או לא ניכרים.-"שהכל"
מרק אורז – רוב וניכר.-"מזונות"
מרק אורז – מיעוט.-"שהכל" – או לפי שאר המרכיבים.
מרק אורז – נימוח.-"שהכל" (כמו מרק ירקות). ולמנהג בגדד "מזונות" (כמו מרק אטריות)
מרק ירקות ועוף.-עוף ניכר - "שהכל". אם הירקות גם ניכרים ונועדו להשביע – גם "אדמה".
מרק ירקות ואבקת עוף – אם הירקות לא ניכרים – "שהכל". אם ניכרים – "אדמה".
מרק ירקות ואטריות.-רוב אטריות – "מזונות" ופוטר הכל.
מרק ירקות ומיעוט אטריות ונועדו להשביע וגם הירקות ניכרים ונועדו להשביע – "מזונות" ו"אדמה".
מרק ירקות ומיעוט אטריות ואינם חשובים – כמו מרק ירקות.
מרק ירקות ואטריות ועוף - אם הרוב אטריות – "מזונות" ופוטר הכל.
מרק ירקות ואטריות ועוף - אם המיעוט אטריות ונועדו להשביע, וגם הירקות ניכרים ונועדו להשביע – "מזונות" ו"אדמה". אם העוף ניכר – גם "שהכל".
מרק ירקות ואטריות ועוף - אם המיעוט אטריות ונועדו להשביע, והירקות לא ניכרים או לא נועדו להשביע – "מזונות". אם העוף ניכר – גם "שהכל".
מרק ירקות ואטריות ועוף – אם המיעוט אטריות ואינם חשובים – "שהכל". אם הירקות גם ניכרים ונועדו להשביע – גם "אדמה".
מרק ירקות ואטריות ועוף - אם המיעוט אטריות וירקות ואינם חשובים – "שהכל".
מרק אטריות ועוף - אם הרוב אטריות – "מזונות" ופוטר הכל.
מרק אטריות ועוף - אם המיעוט אטריות ונועדו להשביע – "מזונות" ו"שהכל".
מרק אטריות ועוף - אם המיעוט אטריות ואינם חשובים – רק "שהכל".
בכל מקום שנאמר כאן "עוף" - הכוונה גם לבשר וכד'.
בכל מקום שנאמר "אטריות" - הכוונה שמשהו מחמשת מיני דגן כגון שקדי מרק או פתיתים, מקרונים וכד'.
בכל מקום שנאמר "ירקות" - הכוונה לירקות מיובשים או טריים. שעועית, גזר, תפוחי אדמה, בצל וכד'.
2. כל הנ"ל מותרים.
3. נחלקו בכך הפוסקים, הגר"ע יוסף מתיר לומר אמן.
4. לא.
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il