ערב חג השבועות

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

הגענו לשלושת ימי ההגבלה, ופתאום אי וחשבת לעצמי, איך אוכל אני לקבל עלי את התורה, כשקשה לי כ"כ ללמוד הלכות ולקיים, שכאשר יש לי נסיון אני בוחרת במה שנוח לי ולא במה שבאמת צריך לבחור. אני באמת מסוגלת לקבל על עצמי את עול התורה? והרי אני מיואשת מראש בגלל שאני יודעת כמה שאני לא בסדר, אז איך אוכל כבר כן להיות טובה יותר???? איך הקב"ה יקבל אותי? ואני כ"כ רוצה וכ"כ קשה לי בו זמנית..

תשובה

לכבוד השואלת,

סליחה על האיחחור בתשובה עקב רוב פניות לאתר.

אנו מתנצלים על שרק הגענו לשאלתך כעת, אבל הואיל וראש השנה הבא עלינו לטובה הוא ג"כ זמן של קבלת עבודת השם מחדש, לכן אקוה שהמענה על שאלתך יועיל גם לעכשיו.

במעריב בברכת "השכיבנו" אנו מתפללים: "והסר שטן מלפנינו ומאחרינו".

אחרי שאדם עושה מצוה, בא היצר הרע וגורם לו לחשוב גאוה פסולה, כלומר שהמצוות שהוא עשה מראים על גודל צדקתו; ובזה מרחיקו מן בורא העולם - וזהו היצר ש"מאחרינו".

לפני שאדם עושה מצוה, בא היצר הרע וגורם לו לחשוב ענוה פסולה, כלומר, שהוא קטן ואינו ראוי לקיים מצוה של בורא העולם; ובזה מרחיקו מן בורא העולם - וזהו היצר ש"מאחרינו".

והטעם שהענוה הזו פסולה, כי ע"י שמעלה היצר לאדם את חסרונותיו קודם עשיית המצוה, הוא שובר אותו ולוקח ממנו כל המוטובציה לעשות המצוה.

ולכן אנו מתפללים: "והסר שטן מלפננו".

והדרך ללחום נגד יצר הזה, הוא לחשוב בדיוק ההיפך. לפני המצוה צריך לחשוב: כמה גדול המצוה שלי כי הרי אני משתדל לעשות את המקסימום שלי - כמה נסיונות יש בדור הזה ובכל זאת יש לי את הרצון לקיים מצוות. אפילו אם אני נופל הרבה פעמים אבל פעם אחת אני מצליח לקיים מצוה, בלי ספק שהקב"ה אוהב את המצוות שלי ומתפאר איתי. וע"י מחשבות כאלו יוכל אדם לקיים יותר ויותר מצוות. 

[מקור הדברים: ספר יושר דברי אמת פרק לב.]

לכן תתחזקי, ותדעי שמה שאת דנה את עצמך לחובה, יכול להיות עוד יותר ממה שהקב"ה דן אותך. תמצאי את הנקודות הקטנות הטובות שבך, תתני חשיבות לכל נסיון קטן שאת כן מצליחה בו, ועי"ז תצליחי ותעלי מעלה מעלה בעזרת השם יתברך בשמירת התורה ובקרבת השם.

בברכת שנה טובה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה