שאל את הרב - כללי
מה נכון?
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
בסד שלום אני מבקש לדעת מה הוא הנכון- ישנו עניין שכיום כשהדור נחלש ויש זלזול בתורתנו הקדושה אז כל אדם שעושה אפילו מעט נחשב כדבר גדול וכל מצווה "שווה" המון אך אני שומע וקורא שזה לא מספיק אלא צריך לדקדק מאוד בכל מיני דברים עם כוונות ואם לא עשית זאת אזי הפעולה שעשית לא שווה.דוגמא: ישנם ציבורים גדולים שקוראים ק"ש כבר דורות ללא הקפדה יתרה וללא כוונות עם בליעת אותיות עכשיו כבר לא יתקנו זאת . האם קריאת שמע כזו תחשב או"תיזרק" (שמעתי שאברהם אע"ה בורר את ק"ש). עוד דוגמא: אם אדם התפלל והניח תפילין מאוחר אפילו בשעה 11 יחשב לו בדור כזה כי בכל זאת הוא עושה דבר שהמונים לא עושים ? אבל בכל זאת הוא התפלל מאוחר ואולי כבר עבר זמן תפילה וזמן ק"ש.(אגב יש מניינים של חב"ד ב10 בבוקר האם זה בסדר ?לפי הלוח עבר זמן ק"ש ותפילה) תודה
תשובה
שלום וברכה
אין מצווה נזרקת, יש לדעת ולזכור בגודל המעלה של כל תפילה ותפילה ובמעלת כל קריאת שמע גם כאשר אינה מדוקדקת כל כך, וכדברי חז"ל במדרש שיר השירים על הפסוק ודגלו עלי אהבה
רבי יונה אמר שני חברים שעוסקין בדבר הלכה זה אומר בית אב של הלכה וזה אינו אומר בית אב של הלכה אמר הקב"ה ודגלו עלי אהבה אמר ר' אחא עם הארץ שקורא לאהבה איבה כגון ואהבת ואייבת אמר הקב"ה ודילוגו עלי אהבה אמר ר' יששכר תינוק שקורא למשה משה לאהרן אהרן לעפרן עפרן אמר הקב"ה וליגלוגו עלי אהבה
בפרט בדורינו אנו כאשר חושך יכסה ארץ בוודאי כל מעשה קטן נחשב מאוד מאוד.
מעלת הדורות האחרונים מבוארת בדברי המהרח"ו
וזה לשונו
פעם אחת שאלתי למורי ז"ל, איך היה אומר לי שנפשי היתה כ"כ מעולה כנז"ל, והרי הקטן שבדורות הראשונים, היה צדיק וחסיד, שאין אני מגיע לעקבו. ואמר לי, דע לך, כי אין גדולת הנפש תלויה כפי מעשה האדם, רק כפי הזמן והדור ההוא. כי מעשה קטן מאד בדור הזה שקול בכמה מצות גדולות שבדורות אחרים כי בדורות אלו הקליפה גוברת מאד מאד לאין קץ, מש"כ בדורות ראשונים. ואלו הייתי בדורות הראשונים, היו מעשי וחכמתי נפלאים מכמה צדיקים הראשונים. ושחז"ל על נח תמים היה בדורותיו, ואלו היה בדורות צדיקים היה יותר צדיק, ולכן שלא אצטער על זה כלל, כי בלי ספק יש לנפשי מעלה גדולה על כמה צדיקים הראשונים מזמן תנאים ואמוראים:
עכ"ל.
נכון שצריך גם לדעת שיש להשתדל לעשות את המצווה בשלימות ודיקדוק ואין דמיון כלל בין מצות שנעשות שלא בשלימות למצוות שנעשות בשלימות.
אולם שניהם כאחד יש בהם מעלה.
בוודאי מי שמתפלל לאחר זמן תפילה יש לו מעלת התפילה, אם כי התפילה היא פחותה מערך מעלת המתפלל בזמן.
סביר להניח שאלו המתפללים לאחר זמן התפילה היו אנוסים ולא הספיקו להתפלל לפי כן.
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il