תפילה וברכות

נוסח קבוע לתפילה, למה?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכם, אני בחור בן 20 שהחל להתעניין מאוד ביהדות ומתלבט הרבה לגבי חזרה בתשובה. השאלה יצאה קצת ארוכה אך התשובה עליה ממש חשובה לי ואני אודה לכם לתשובה במהרה. שאלתי היא לגבי תפילה , ויותר נכון התפילה בסידור. שמעתי הרבה הרצאות על תפילה ומטרתה, ולמה צריך את כל הדקדוקים בה (הגבלה בשעות וכן הלאה) ולא כל כך השתכנעתי ואני מקווה שתוכלו לחדד לי כמה דברים. נאמר בהרצאות כי הכוונה הטובה עצמה איננה מספיקה בשביל תפילה שלמה. כפי שהמהנדס של מעלית לא מסתפק בכוונה טובה בלבד אלא לומד רבות , מתכנן עד לפרטי פרטים וכו´ , כך גם עבודת השם ובין היתר התפילה צריכה להיעשות תוך דקדוקים רבים וכוונה טובה בלבד איננה מספיקה.(ידוע לי שניתן להתפלל עצמאית גם בנוסף ל 3 התפילות ביום) שמעתי את המשפט :"לא כל דרך כשרה בכדי לעבוד את השם". דבר ראשון הבעייה שלי היא שאני מתקשה מאוד לקרוא טקסטים מוכתבים ולהרגיש שאני עושה בזה משהו טוב. זה מרגיש לי מזוייף ואני לא רואה איך זה טוב שהרי מאוד קשה לי להכניס כוונה בדבריהם של אחרים. בנוסף לכך , לדעתי ההקבלה בין מהנדס המעליות \ או רופא שלומד הרבה שנים וחייב לדייק הרבה בכדי לעשות את עבודתו (שהרי כוונה טובה לא תספיק לו) היא אינה נכונה. מכיוון שכל בעלי המקצוע הללו הינם אנושיים , ואנשים עם חסרונותיהם זקוקים לדיוקים האלה כשהם מייצרים דברים\נותנים שרות לאנשים אחרים. אך בנושא התפילה מדובר כאן באל עצמו! האל רואה לתוך נפש האדם ואמנם הוכחה במעשים הינה חשובה גם כן , אך כמו שהוא אינו "מריח" ונהנה מריח ניחוח של זבחים , וכמו שהקורבנות לא באמת בשבילו אלא בשביל האדם אנו לא אמורים להתבונן באל דרך העיניים של החברה האנושית כי האל הוא בורא הזמן עצמו ולכן למה שיהיה "איכפת" לו לכאורה אם אני מתפלל 3 שעות אחרי זריחת השמש - שהוא עצמו ברא - ולא דקה אחרי? למה הקיבעון הזה והנסיון להאניש את אלוקים? תודה וסליחה אם חפרתי, זה נושא חשוב.

תשובה

שלום וברכה

מדבריך שרשמת, נראה שדברי הרמב"ם והראשונים שאצטט כאן יעזרו לך מאוד לקרב את עניין התפילות לליבך, להבין את המהות ואת התוכן.

כך כותב הרמב"ם בהלכות תפילה פרק א:

מצות עשה להתפלל בכל יום שנאמר ועבדתם את ה' אלהיכם, מפי השמועה למדו שעבודה זו היא תפלה שנאמר ולעבדו בכל לבבכם אמרו חכמים אי זו היא עבודה שבלב זו תפלה, ואין מנין התפלות מן התורה, ואין משנה התפלה הזאת מן התורה, ואין לתפלה זמן קבוע מן התורה.

חיוב מצוה זו כך הוא: שיהא אדם מתחנן ומתפלל בכל יום ומגיד שבחו של הקדוש ברוך הוא, ואחר כך שואל צרכיו שהוא צריך להם בבקשה ובתחנה, ואחר כך נותן שבח והודיה לה' על הטובה שהשפיע לו כל אחד לפי כוחו.

אם היה רגיל, מרבה בתחנה ובקשה. ואם היה ערל שפתים מדבר כפי יכלתו ובכל עת שירצה, וכן מנין התפלות כל אחד כפי יכולתו, יש מתפלל פעם אחת ביום, ויש מתפללים פעמים הרבה, והכל יהיו מתפללין נוכח המקדש בכל מקום שיהיה, וכן היה הדבר תמיד ממשה רבינו ועד עזרא.

כיון שגלו ישראל בימי נבוכדנצר הרשע נתערבו בפרס ויון ושאר האומות, ונולדו להם בנים בארצות הגויים ואותם הבנים נתבלבלו שפתם, והיתה שפת כל אחד ואחד מעורבת מלשונות הרבה, וכיון שהיה מדבר אינו יכול לדבר כל צורכו בלשון אחת אלא בשיבוש, שנאמר ובניהם חצי מדבר אשדודית וגו' ואינם מכירים לדבר יהודית, וכלשון עם ועם, ומפני זה כשהיה אחד מהם מתפלל תקצר לשונו לשאול חפציו או להגיד שבח הקדוש ברוך הוא בלשון הקודש עד שיערבו עמה לשונות אחרות.

וכיון שראה עזרא ובית דינו כך עמדו ותקנו להם שמנה עשרה ברכות על הסדר, שלש ראשונות שבח לה' ושלש אחרונות הודיה, ואמצעיות יש בהן שאלת כל הדברים שהן כמו אבות לכל חפצי איש ואיש ולצרכי הציבור כולן, כדי שיהיו ערוכות בפי הכל וילמדו אותן ותהיה תפלת אלו העלגים תפלה שלימה כתפלת בעלי הלשון הצחה, ומפני ענין זה תקנו כל הברכות והתפלות מסודרות בפי כל ישראל כדי שיהא ענין כל ברכה ערוך בפי העילג.

וכן תקנו שיהא מנין התפלות כמנין הקרבנות, שתי תפלות בכל יום כנגד שני תמידין וכל יום שיש קרבן מוסף תקנו בו תפלה שלישית כנגד קרבן מוסף, ותפלה שהיא כנגד תמיד של בקר היא הנקראת תפלת השחר, ותפלה שכנגד תמיד של בין הערבים היא הנקראת תפלת מנחה ותפלה שכנגד המוספין היא נקראת תפלת המוספין.

וכן התקינו שיהא אדם מתפלל תפלה אחת בלילה שהרי איברי תמיד של בין הערבים מתעכלין והולכין כל הלילה שנאמר היא העולה וגו' כענין שנאמר ערב ובקר וצהרים אשיחה ואהמה וישמע קולי, ואין תפלת ערבית חובה כתפלת שחרית ומנחה, ואף ע"פ כן נהגו כל ישראל בכל מקומות מושבותיהם להתפלל ערבית וקבלוה עליהם כתפלת חובה.

תפלות אלו אין פוחתין מהן אבל מוסיפין עליהם, אם רצה אדם להתפלל כל היום כולו הרשות בידו, וכל אותן התפלות שיוסיף כמו מקריב נדבות לפיכך צריך שיחדש דבר בכל ברכה וברכה מן האמצעיות מעין הברכות, ואם חידש אפילו בברכה אחת דיו כדי להודיע שהיא נדבה ולא חובה.

וראה עוד מה שכתב במשנה ברורה (סי' קא ס"ק יג) שאע"פ שאפשר להתפלל בכל שפה, מצוה מן המובחר להתפלל דוקא בלשון הקודש, וביאר שם בביאור הלכה (ד"ה יכול) וזה לשונו: "וגם כשתקנו כנסת הגדולה את נוסח התפילה היו שם מאה ועשרים זקנים, ומהם כמה נביאים, והמה נמנו על כל ברכה בתיבותיה ובצרופי אותיותיה בכמה סודות נעלמות ונשגבות, וכשאנו אומרים דברים אלו כלשונם של כנסת הגדולה, אף שאין אנו יודעים לכוין, מכל מקום עלתה לנו תפלתנו כהוגן, כי התיבות בעצמן פועלים קדושתן למעלה, משא"כ כשמתפללין בלשונות עמים אחרים". עכ"ל).

וראה עוד בספר נפש החיים שער ב פרק יג.

ואשמח לעמוד לך לעזר בעניין הזה, ובכל פרט נוסף שתצטרך בהמשך דרכך.

בהצלחה - מנשה ישראל 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה