אמונה
בחירות ואמונה
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
יש לי שאלה- הרי נאמר שהכל בידי שמים- הטוב הרע, האם אדם יהיה בריא או עשיר. אם כך איפה הבחירה פה?. ולמה אדם צריך להתאמץ כדי להשיג משהו, בין כה וכה, אם ה` יצר את האדם, הרי ידאג למחסורו ולמחחייתו.
תשובה
לכבוד השואלת,
שאלות טובות שאלת.
אנסה בעזרת השם לענות על שאלותיך אחת לאחת.
1. הרי נאמר שהכל בידי שמים - הטוב הרע, האם אדם יהיה בריא או עשיר. אם כך איפה הבחירה פה?
תשובה: דברי חז"ל בשלמותם הם: "הכל בידי שמים - חוץ מיראת שמים"
ופירוש הדברים: "הכל בידי שמים" - כלומר, כל ההשגחה שיבוא על האדם כבר נחלט בידי שמים; כולל אם יהיה עני או עשיר, חולה או בריא.
"חוץ מיראת שמים" - כלומר , אפשרות הבחירה שביד האדם, זה לא בידי שמים אלא תמיד בידי האדם בלי שום ההכרח כלל מצד מה שנקבע כהשגחתו מן השמים.
ולכן התשובה לשאלתך: אע"פ שאין הנתונים של מצב האדם בידו, מ"מ יש לו שליטה מוחלטת על כל מה שנוגע לבחירתו החפשית - דהיינו אם רוצה להתנהג בתוך מצבו הנתון לו באופן של טוב או רע [אפשר לקרוא יותר על זה בספר "יד החזקה" להרמב"ם, הלכות תשובה, פרק ה -ב].
2. למה אדם צריך להתאמץ כדי להשיג משהו, בין כה וכה, אם ה` יצר את האדם, הרי ידאג למחסורו ולמחייתו.
תשובה: אכן נכונים הדברים, וכך אמרו חכמים במשנה:
"רבי שמעון בר אלעזר משום ר' מאיר: ראית מימיך ארי סבל? ארי קייץ? שועל חנווני? זאב מוכר קדירות? והן מתפרנסין בלא צער. ולמה נבראו? לשמשיני. ואני נבראתי לשמש את קוני. והרי הדברים קל וחומר: ומה אם אילו שנבראו לשמשיני - כך הן מתפרנסין בלא צער. אני שנבראתי לשמש את קוני, אינו דין שאהא מתפרנס בלא צער?
"ומי גרם לי להיות מתפרנס בצער? הוי אומר חטאיי - על שהריעותי מעשיי קיפחתי פרנסתי:"
הרי שע"פ טבע הבריאה היה ראוי שכמו שהקב"ה ברא את האדם כשאר הברואים, כך ראוי שיפרנסו בלי צער כמו שאר הברואים.
"אלא שהריעותי מעשיי, וקפחתי פרנסתי."
ומבואר בספרי קודש, שהכונה בזה אינו רק על מעשים רעים שעושה אדם פרטי - שמקלקלים את קלות הישג פרנסתו - אלא הכונה לחטא אדם הראשון שגרם לצורך כללי לכל בני אנוש להתאמץ בהשגת פרנסתם, וכמו שנאמר: .
נמצא שהצורך להתאמץ אינו מאת השם, אלא הוא לצורך תיקון הדרוש בכדי לתקן את החיסרון שנגרם עקב מעשי אדם.
בברכה להצלחה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il