אמונה

איך לחזור להאמין?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, לאחרונה אני מתחזק בדת. אני מסורתי מאוד בבית אוהב את ה´ והתורה היהודית. פעם היחס ליהדות והתורה היה אמיתי מהרגש תמים ושהיתחזקתי הרגשתי הכי טוב שיש. אחרי שהתחלתי קצת ללמוד תורה, קצת הלכות ולבצע אותם הייתי חזק יותר בדת שומר שבת וכו. בצבא נתקלתי באנשים שונים עם דעות שנות, בעקבות השיחות עמם נכנס בי ספקות דבר שמעולם! לא היה לי תמיד ידעתי והרגשתי את הקדוש ברוך הוא. האהבה והרגש הפכו להיות שיכלי אני ממש רוצה לחזור לאמונה התמימה שהייתה לי ולחיות ולהאמין בשם באמת ולא לבצע שיכלת את המצוות ללא הרגשה. ממש חשוב לי קשה לי להיתחזק בעקבות המצב אני צריך את העזרה שלכם תודה רבה!!

תשובה

לכבוד השואל,

 

רצונך הטוב לקיים את המצוות מתוך רגש אמיתי בודאי חשוב מאד להקב"ה.

 

עצם זה שהיה לך מקודם את ההרגש לתורה ולמצוות  ולהרגשת קירוב של מציאות הקב"ה, היא עדות חזקה שתוכל שוב להגיע לאותה מדריגה שהיה לך.

 

ככל הנראה ממכתבך, מה שגרם לך ירידה בהרגש היתה הסביבה והשפעת השיחות של אנשים המעוררים ספקות בעניינים שהיו ברורים לך בקרבך מכבר.

 

וצריך שתדע, שבדרך כלל כשאנשים מעוררים ספקות באמונה דרך שיחתם, אין זה מראה אלא על הספיקות שיש להם בתוכם בענין האמונה. ולעולם לא יהיו דבריהם יותר חזקים או יותר מוכיחים מאשר ההוכחה שיש לך בקרבך - ממה שהתנסית בו ויודע שקיים.

 

וכן מבואר בספרי קודש, שישנם שלשה חלקים בתודעת האדם: מחשבה, רגש, ומעשה.

 

החלק שניתן לשוחח עליו הוא רק חלק המחשבה - חלק השכלי. אבל לעולם לא יוכל אדם להסביר לשני בדרך שכל איזו חוויה פנימית-רגשית שיש לו, עד שהשני ג"כ יבין אותו בכל עוצמת אותה חוויה - אלא אם כן השני ג"כ התנסה בעצמו באותם הדברים.

 

ויתכן מאד, אשר אלו ששוחחת עמם שיש להם דעות שונות, לא התנסו מעולם במה שאתה תיארת בתחילת מכתבך זה - שהיית תמיד יודע ומרגיש את הקב"ה. ויתכן אשר הם עדיין מחפשים את החוויה הזאת, ולכן דוקא זוהי מה שהביא אותם להעלות את ספיקותיהם לפניך  - בתקוה שתוכל להוכיח להם את מה שאתה כבר התנסית בו.

 

אמנם, בעצם אין באפשרי להוכיח את זה לאחרים וכנזכר לעיל, כי הם צריכים לעבור את החוויה בעצמם בכדי להבינו.

 

ועל כל פנים תדע, שכל דבריהם הנאמרים בדרך השכל, אינם חזקים יותר ממה שאתה יודע בעצמך שאכן קיים, ממה שהתנסית כבר בקרבך.

 

ולכן התחזק, התחזק אחי, אל תפול ברוחך - כי עיקר הנפילה בדעתך אינה באה אלא משום שאתה מתאר לעצמך שאלו האנשים שמעלים את הספקות הם יותר גדולים בהשגתם את מציאות העולם מאשר אתה - ואז אתה מתחיל לחשוב, אם הם בספק, אז אולי החוויה שלי לא היתה אמיתית; אבל באמת, ההיפך הוא הנכון.

 

תתפלל להקב"ה בכל יום, במלים שלך, ותגיד לו שאתה רוצה לחזור להרגשתך וידיעתך הקודמת; תגיד לו שאתה מבקש ממנו סיוע מיוחדת שתנצל מהבלבולים שנגרמו ע"י השיחות עם אנשים שרק מחשיבים את דרך השכל. ובודאי שישמע הקב"ה את תפילותיך, ועוד תזכה בעזרת השם לחזור לידיעתך הקודמת ולעזור ולחזק את אחרים.

 

בברכה להצלחתך ובתפלה שתזכה שוב לקיים את המצוות מתוך הרגשה אמיתית וכרצונך הטהור,

 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שאלהאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה