חינוך ילדים

דינים מיוחדים בין אבא יהודי לבתו הלא יהודיה

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ב"ה שלום וברכה כבוד הרב, ברוך השם אני חוזר בתשובה כבר יותר משנה ושייך לזרם הדתי הלאומי ואני משתדל רק להתחזק יותר ויותר במצוות ובהלכות מיום ליום ובינתיים הכל הולך נהדר ואני מרגיש קרוב לקדוש ברוך הוא יותר מאי פעם. לצערי הרב בעברי החילוני אני הייתי עם אישה לא יהודיה שהיא נוצריה די אדוקה וחיינו ביחד בתור זוג מספר שנים ונולדה לנו בת , בעקבות סכסוך אנחנו נפרדנו, הילדה נשארה אצלה ואני בהדרגה התחלתי להתקרב לדת וחזרתי בתשובה ואף מצאתי לי אישה יהודיה והתחתנתי איתה ואי"ה אנחנו בקרוב נביא ילדים ונקים משפחה. מתוקף היותי כבר אב לילדה שכיום בת 14 אני נפגש איתה הרבה פעמים למרות שאני יודע שהלכתית היא אינה בתי מכיוון שאינה יהודיה ולצערי עוד לא קיימתי את מצוות פרו ורבו, רציתי לשאול אותך כבוד הרב ברשותך מספר שאלות הנוגעות לילדה: 1. כשאני נפגש עם בתי באופן אינסטינקטיבי היא רצה לתת לי נשיקה וחיבוק וגם אני מחבק אותה ומנשק אותה בחזרה אך לאחרונה העירו לי מספר אנשים שאולי הדבר בעייתי ואני צריך לשמור ממנה נגיעה בגלל שהיא לא יהודיה, האם הדבר באמת כך ואני צריך לשמור ממנה נגיעה או שמותר לי לחבק אותה ולנשק אותה מכיוון שאני יודע שנפשית היא עדיין הבת שלי? יהיה לי מאוד קשה את האמת לסרב לחבק את בתי כי אני עדיין מרגיש שהיא חלק ממני והיא נורא אוהבת אותי ואני גם אוהב אותה מאוד מאוד ואני לא חושב שאני יוכל לעמוד בלשמור נגיעה ממנה. 2. בתי לפעמים מביאה לי עוגיות שהיא אופה בבית שלה ואני בטוח שהתנור אצלם בבית לא כשר אפילו שהמרכיבים של העוגיות כן כשרים וגם יש פה בעיית בישולי עכו"ם, הרבה פעמים אני מתחמק מלאכול את העוגיות שהיא מציעה לי בטענה שאיני רעב אך לפעמים היא כל כך מתעקשת ומתחננת שאני אטעם (היא מן הסתם לא מבינה בדיני כשרות כלל וכלל) וקשה לי להמשיך לסרב לה ובלי ברירה אני אוכל את העוגיות, לפי דעתך מה ניתן לעשות? אני מאוד פוחד שהיא תיפגע אם אני אגיד לה שאסור לי לאכול את העוגיות שלה. 3. בתי תמיד מתעניינת כשאנחנו נפגשים בכל מה שעובר עליי בשנה האחרונה מאז שהתחלתי לחזור בתשובה והיא די נדהמת לראות פתאום את אבא שלה קצת שונה עם זקן,כיפה על הראש,מברך על המזון וכו´, ומכיוון שהיא אינה רגילה לכך היא הרבה פעמים נלחצת שאני עלול לעזוב אותה ולנתק איתה את הקשר ח"ו, מה לפי דעתך השיטה הכי טובה ונכונה להסביר לה את כל התהליכים הרוחניים שאני עובר? 4. כל זה גרם לי לתהות בעצם מה צריך להיות היחס הכללי שלנו כלפי אומות העולם?, ידוע כי חביב אדם הנברא בצלם וצריך לכבד כל אדם באשר הוא אבל עד כמה מותר ליצור קשרי חברות עם גויים? 5. אני אנצל את העובדה שאני כבר כותב פה ואשאל אותך שאלה בנושא קצת אחר: אשתי הולכת עם כיסוי ראש מאז שהתחתנו אך כעת היא טוענת שזה לא נוח לה והיא רוצה ללכת עם פאה נכרית, אשמח לשמוע את דעתך אם מותר ללכת עם פאה נכרית בכלל ואם אסור אז למה. תודה ושיהיה לך שבוע טוב

תשובה

שלום וברכה

1. מעיקר הדין מותר.

3.2. אני בטוח שכאשר תסביר לה שזכית להכיר את האמת בדת היהודית והחלטת לחזור בתשובה ולעשות את רצון ה' ועל כן יש לך בעיה ואינך יכול לאכול את העוגיות הנ"ל היא תבין ולא תכעס.

תסביר לה שאתה לא מתכוון ואינך צריך לנתק את הקשר בינך לבינו ולמרות שאתה יהודי והוא לא יהודייה אין זה מונע את המשך הקשר ביניכם.

ראוי לך להשתדל לעניינה ביהדות ובתורה ואולי היא תזכה להתגייר ומות רלך להשתדל לגיירה למרות שבדרך כלל אין מנסים לשכנע גויות להתגייר.

4. ראין ליצור קשרי חברות עזים עם גויים אולם אין לכך כל קשר לקירבתך עם בתך.

5. אם אתם אשכנזים עליה לעשות התרת נדרים או ששאתה תעשה זאת בשבילה והיא תוכל להחליף לפאה נכרית.

אם הינכם מבני עדות המזרח יש לשקות את היתר רק במקרה שיש חשש שחלילה אשתך תסיר לגמרי את הכיסוי ראש.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה