הלכות ומנהגים
עשרת זכירות או 6?
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום כבוד הרב! ראיתי בסידור בנוסח האר"י שמופיע 6 זכירות, ולא 10 זכירות כמו בשאר הסידורים שאני מכיר, רציתי לדעת מה הסיבה, ואם זה בכלל נכון? תודה.
תשובה
לכבוד השואל,
בתורת כהנים (ויקרא כו-ג) מובא ארבע זכירות , כאשר המדרש דורש מלשון "זכור" הנזכר בכל אחד מהם שיש חיחוב לשנותם דוקא בפה; והן: זכירת יום השבת, מעשה העגל, מעשה מרים , ומעשה עמלק.
בנוסף לאלו הרי דעת הרמב"ם שיש מצות עשה מן התורה לזכור יציאת מצרים בכל יום בלבינו (הל' מצה פ"ז - ו); ולדעת כמה ראשונים המצוה היא להזכיר יציאת מצרים בפה דוקא.
גם מובא ברמב"ן הקדוש על התורה, שיש מצות לא תעשה שלא לשכוח מעמד הר סיני, "אלא יהיו עינינו ולבנו שם כל הימים".
ומכאן המקור למה שנהוג בסידורים להביא שש זכירות.
ובספר חרדים ועבודת הקודש מובא עוד ארבע זכירות אשר נזכרו בלשון התורה והנביאים בלשון זכירה, ואלו הן: לזכור את השם תמיד [ונזכר בפסוק "כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל"], לזכור את חסדיו יתברך [ונזכר בפסוק "וזכרת את כל הדרך אשר הוליכך השם אלקיך במדבר"], זכר "מה יעץ בלק מלך מואב ומה ענה אותו בלעם בן בעור" - "למען דעת צדקות השם, וזכר ירושלים.
הואיל וארבע זכירות הנ"ל ניתוספו ע"י בזמן בעל החרדים שהיה משמש להאר"י ז"ל (כלומר, וכתב את ספרו אחרי זמן האר"י ז"ל), מסתבר שבסידור האר"י רק הובאו שש הזכירות שנזכרו במדרש ובראשונים.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il