אמונה
מהי הדעת שקיבלו אדם וחוה לאחר האכילה מן העץ?
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
בפרשה נאמר לאחר שאדם וחוה אכלו מעץ הדעת נפקחו עיניהם ואז הם ידעו שהם עירומים, אם כך איך הם התפתו לאכול דווקא מעץ הדעת? כי כתוב ״ג,ה כִּי, יֹדֵעַ אֱלֹהִים, כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ, וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם; וִהְיִיתֶם, כֵּאלֹהִים, יֹדְעֵי, טוֹב וָרָע. ג,ו וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם, וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל, וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ, וַתֹּאכַל; וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ, וַיֹּאכַל. וַ ג,ז וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם, וַיֵּדְעוּ, כִּי עֵירֻמִּם הֵם; וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה, וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת.״ אם כן השאלה שלי היא אם הם ראו את עץ הדעת הם לא ראו שהם עירומים גם? תודה
תשובה
רש"י על בראשית פרק ג פסוק ז
(ז) ותפקחנה וגו' - לענין החכמה דבר הכתוב ולא לענין ראיה ממש וסוף המקרא מוכיח:
וידעו כי עירומים הם - אף הסומא יודע כשהוא ערום אלא מהו וידעו כי עירומים הם מצוה אחת היתה בידם ונתערטלו הימנה (ב"ר):
חזקוני על בראשית פרק ג פסוק ז
(ז) ותפקחנה עיני שניהם - וכי סומין היו אלא נסתכלו והבינו במה שהראה להם הקב"ה כמה דורות אבדו בשבילם.
וידעו - כי גנאי הוא להם להיותם ערומים.
עירמים - וערומים מלאים דמלאים.
ויתפרו עלה תאנה - למלבוש ובכסות קל נתעטפו שלא להנות מן העולם כדי לכפר עליהם.
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il