חברה והשקפה
מהי תרומת לימוד התורה לעובדי הכפיים?
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום וברכה! אני חרדית ויצא לי להתעמת עם דתי לאומי והם טוענים שאין כזה דבר "אלף למטה אלף למטה.." ז"א שלא צריכים על כל בחור שיוצא לקרב מישהו כנגדו שילמד תורה.. הם טוענים שאין פסק הלכתי שאומר שעל כל אחד שיוצא לקרב צריך אחד מנגד שילמד תורה.. שאין הלכה כזאת ברמב"ם.. רציתי לדעת מה המקור לכך? והאם יש באמת פסיקה הלכתית שמוכיחה שכן צריך?וגם שהלימוד התורה תורם רוחנית והצלחתית הרבה יותר מהחיילים בשטח..
תשובה
שלום וברכה
הרי הפסוק אומר מפורש
(ג) אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם:
...
(ו) וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם:
(ז) וּרְדַפְתֶּם אֶת אֹיְבֵיכֶם וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב:
(ח) וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב:
וברש"י
(ג) אם בחקתי תלכו - יכול זה קיום המצות כשהוא אומר ואת מצותי תשמרו הרי קיום המצות אמור הא מה אני מקיים אם בחקתי תלכו שתהיו עמלים בתורה:
ואת מצותי תשמרו - הוו עמלים בתורה על מנת לשמור ולקיים כמו שנאמר (דברים ה) ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם:
וכך אמרו חכמים במסכת מכות דף יא'
א"ר יהושע בן לוי מאי דכתיב עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלים מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה שערי ירושלם שהיו עוסקים בתורה וכך הדברים אמורים במדרש רבה ויש אומרים שלשת אלפים שנים עשר אלף חלוצי צבא ושנים עשר אלף שהיו משמרים כליהם ושנים עשר לתפלה שנאמר אלף למטה אלף למטה,
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il