חברה והשקפה

ממי לבקש את ההכרחי?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, אני לומד קבלה באינטרנט ויש לי בעיה גדולה בקשר עם בורא עולם אני לא חכם גדול אבל הבנתי שאנו פגמנו בקשר עם הקב"ה מחטא עץ הדעת ואילך בכך שאנו לא חושבים עליו אלא על הנאותינו ומילוי צרכינו במקום לעשות נחת לבורא עולם. במקום לאהוב אותו ואת נבראיו אנו אוהבים רק את עצמינו. יש לי בעיית פרנסה אבל אני מנוע מלבקש ממנו שיעזור לי כיוון שאז אני מחלל את הקשר איתו לעבודת האגו האנוכי שלי. כלומר אני מסתכל עליו חו"ש ככספומט ורוצה לנצל את הקשר לטובות הנאה בשבילי. מאידך ממי אני אמור לבקש פרנסה אני צריך לאכול ולשלם שכר דירה כדי לקיים את הגוף שהוא ברא עבורי? שמעתי על "פתרון" ביהדות לבקש עבור אחרים ולא על עצמי פרנסה. כיצד פותרים את הסתירה הזו בין להפוך את הקב"ה חו"ש לכספומט לרצונותי אך מצד שני לקיים את הגוף בעולם הזה ולדעת שהשפע מגיע מהק"בה ולא ממקום אחר? פתרון של תפילה על אחרים הוא קצת צבוע כיוון שאני בעצם מבקש על עצמי אך יוצא מעצמי קצת כיוון שזה לא מנומס

תשובה

שלום וברכה

בוודאי זו מצווה וחובה לבקש מאת ה' את כל הצטרכותינו וכפי המבואר בדברי הרמב"ן יש בזה מצווה מן התורה וחלילה להסתבל על זה בצורה בזויה.

אולם ישנה דרגה גבוהה של בקשת גשמיות רק למען עשיית רצון ה' זאת אומרת שהיות שכל מטרת חיינו היא רק חיי נצח בעולם הבא ועולם הזה דומה לפרוזדור ועיקר התכלית הוא העולם הבא. ומאחר שבורא עולם הכניס אותנו לעולם גשמי ואין אפשרות להגיע לחיי העולם הבא ללא חיים פה וצריך פרנסה כדי לחיות ועל כן מבקשים מבורא עולם פרנסה וכו' כדי שנוכל לחיות ולעשות את רצון ה'.

יש דרגות גבוהות יותר של התעסקות בפרנסה רק כדי לעלות ניצוצות וכו' אולם גם הדרגה הפשוטה ביותר של בקשה מאת ה' כאבינו רועינו הדואג לנו ורוצה לתת לנו כל צרכינו, היא גם דרך טובה, אמיתית ונכונה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה