שאל את הרב - כללי

תהילים פרק ק

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, הייתי שמח לדעת בבקשה מה פירוש פרק ק בתהילים? תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

רד"ק תהלים פרק ק

א) מזמור לתודה הריעו לה' כל הארץ. פירושו שתודו לו החסד שעשה עמכם ואתם תאמרו הריעו לה' כל הארץ, שכל הארץ ישמחו לשמחתכם:
(ב) עבדו את ה' בשמחה. שלא תהיה עבודתו למשא אלא בשמחה ובטוב לב. ובדרש (שוח"ט): כתיב (מזמור ב, יא) עבדו את ה' ביראה וכתיב עבדו את ה' בשמחה, אם ביראה איך בשמחה, ואם בשמחה איך ביראה? אמר רבי איבו, בשעה שאתה מתפלל להקב"ה יהא לבך שמח שאתה מתפלל להקב"ה שאין כמוהו באלהים. יכול שלא ביראה, תלמוד לומר עבדו ה' ביראה. אמר רבי אחא, עבדו את ה' ביראה, בעולם הזה, אבל לעתיד לבוא אָחֲזָה רְעָדָה חֲנֵפִים ואתם תגילו ברעדה שאביא על אומות העולם. הֱוֵי, עבדו את ה' בשמחה:
(ג) דעו כי ה' הוא אלהים. עתה יש לכם לדעת כי ה' הוא האלהים והוא יכול על כל העולם והוציא אתכם מהגלות בכבוד. הוא עשנו ולו אנחנו, הוא גדלנו ורוממנו, כמו (ש"א יב, ו): אשר עשה את משה ואהרן. ולו אנחנו, שאנחנו נקראים בשמו עמו וצאן מרעיתו. והכתוב הוא וְלֹא באל"ף, ופירושו שלא נוכל לומר כֹּחֵנוּ ועוצם ידינו עשה לנו את החיל הזה. הגאון רב סעדיה פירש ולו אנחנו היפך וַאֲנִי עֲשִׂיתִנִי (יחזקאל כט, ג):
(ד - ה) בֹּאוּ שעריו בתודה, בהודאה שתודו לו חסדו. ובדרש (שו"ט): רבי יוחנן בשם רבי מנחם דמן גליא, כל הַתְּפִלּוֹת בטלות לעתיד לבוא וההודיה אינה בְּטֵלָה, כל הקרבנות בטלים לעתיד לבוא וקרבן תודה אינו בטל. רצה לומר כי התפלות בטלות שלא יצטרכו לשאול צורכי העולם הזה, כי בטובה גדולה יהיו כל הימים, ואין להם אלא שבח והודאה לאל, וכן לא יהיו חוטאים שיצטרכו לקרבן חטאת ואשם. הודו לו, כי לעולם חסדו, כל ימי העולם יהיה חסדו עמנו, וכן אמונתו, היא ההבטחה שהבטיחנו בטובה לעתיד תהיה קיימת עד דור ודור, כלומר לכל הדורות לעולם:

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה