שאל את הרב - כללי

כף זכות, לעומת תוכחה

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. אני לא מצליח להבין את הגבול בין מצוות תוכחה לבין החיוב לדון כל אדם לכף זכות ("בצדק תשפוט עמיתך"). אמנם אפשר לומר שכדי להוכיח אדם, אין צורך להאשים או להרשיע אותו בלב, ואפשר למשל לשאול אותו בנעם: "מדוע עשית כך וכך? אני מבין שזה בטח לא קל, אבל בא תנסה למרות זאת וכו´.." אך בכל זאת, מצויים דברי תוכחה של רבנים כלפי ציבור או דברים קשים הנאמרים על זרם מסויים, על דרכים שגויות של חינוך וכו´ ומדברים אלו משתמע כאילו יש אשמים בדברים. האם אין זה נקרא לדון לכף חובה? או שמא הדברים נאמרים רק כלפי חוץ (ובלב דנין לכף זכות)? אם אכן כך, כיצד יודעים מתי להטיל את האשמה על מישהו (כלפי חוץ)? לפי ההשפעה הצפויה על הקהל השומע? אודה לך מאד אם תוכל להבהיר לי את העניין הזה. תודה! ליאור

תשובה


שלום רב!

שאלה טובה;

התשובה היא אכן כדבריך:
יש לדון כל האדם לכף זכות במידה המקסימלית האפשרית, מבחינת תחושה הפנימית והגישה האישית.
אך כלפי חוץ, צווינו במצוות תוכחה החשובה, ויש להוכיח בנחת ובנועם, אלא אם כן נצרך לכבוד שמים להוכיח בחוזקה, וכל מעשיך יהיו לשם שמיים!

ברכה והצלחה;

יעקב משה

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה