הלכות ומנהגים

מדוע חשוב ללמוד הלכות לשון הרע?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, לפני כיפור קיבלתי על עצמי בלי נדר להתחזק בשמירת הלשון ובמסגרת זאת ללמוד את ההלכות של החפץ חיים.משהו שהוא לדעתי מאוד חשוב שהרי אני בטוחה שאף אדם לא היה רוצה שידברו עליו לרעה ומה גם שזה יכול להיות שקר מוחלט (חוויתי את זה במקום מסוים מה שהביא לדעתי למחשבות לא נכונות של אחרים עליי ואני חושבת שאני לא היחידה) כשאני שומעת אחרים שמדברים על אחרים אפילו בתמימות אני יודעת שהרוב מדברים מחוסר מודעות וזה יכול להיות פשוט הרסני אי אפשר לתאר עד כמה מילה אחת שלילית על בנאדם יכולה להביא נזק עצום לאותו אדם-אני חושבת שכדאי שתעלו לא מעט הרצאות על העניין הזה בערוץ ובאתר ובעלונים על מהות הדיבור ושמירת הלשון. ולשאלה שרציתי לשאול: במבוא להלכות לשון הרע רשום כך:"...בכח לשון הרע הופך הדובר לשותפו ולעדו של השטן והוא מעניק לשטן את הדלק הנדרש לו למשפט נגד יהודי אחר.המילים בהן משתמש השטן בבואו לקטרג בפני בית הדין של מעלה הן אותן המילים שבהן השתמש הדובר לשון הרע נגד חברו..." וכן:"...ברגע שהתקיימו התנאים להעמדתו לדין של יהודי,ניתנה לשטן אפשרות להרחיב את היריעה ולקטרג על כל מעשיהם בעבר של הנאשם,של הדובר לשון הרע ושל המאזין גם יחד..." השאלה שלי היא כזו: מדוע המדובר עולה לדין על לשון הרע שהרי חברו(אם אפשר לקרוא לו חבר) בחר לדבר עליו בין אם זה שקר ובין אם זה אמת וגרם לסכסוך? מה הוא אשם שדיברו עליו אם הוא אפילו לא ידע שמדברים עליו? שהרי בסה"כ משתדל לשמור פיו לבד מלשון הרע?על מה הוא יעמוד לדין? שהרי אפשר לקרוא לו הקרבן של כל הסיפור,ואם זה כך תאר לך שאנשים מדברים בחוץ אחד על השני לא לטובה מסתבר שאולי חלק גדול של יהודים עומדים לדין על לא עוול בכפם(אני מדברת על אותם אנשים שמשתדלים בשמירת הלשון)אודה להסבר מפורט בעניין זה. ועוד שאלה: למה הכוונה בפסוקים הבאים:"...כל אימת שיהודי רואה את זולתו העושה או אומר משהו בלתי ראוי נרשם בשמים השיפוט שהוא חורץ על זולתו. העבירות שהוא עד להן משקפות את העבירות שלו עצמו וההבדל היחיד הוא רק בפרטי המעשעם.הדין שהוא חורץ על העבירות של זולתו הוא הדין שייחרץ עליו.וכך קובע כל יהודי לעצמו,האם יצא זכאי או חייב בבית דין של מעלה"-האם הכוונה לשומע לשון הרע? "...לא זו בלבד שהאדם עצמו קובע את אשמתו הוא אלא שהוא גם קובע כיצד ייגזר עונשו.כל מה שיקרה לו כבר נחתם בחותמו האישי למרות שמבחינתו היה זהכלפי זולתו.זוהי השלמתה של המידה כנגד מידה:כל יהודי הוא העד והשופט בדין של עצמו.הוא הנושא בכל אחריות ואין הוא יכול להאשים את זולתו."-למי ולמה הכוונה בפסוק זה, אודה להסבר מפורט ובמילים שלכם , אני מצטערת על השאלה הארוכה אך חשוב לי לדעת ואני חושבת שגם לאחרים כדאי וחשוב, בתודה מראש

תשובה

שלום וברכה

אדם שגורם שידברו עליו לשון הרע נענש. אם לא, אינו נענש.

ב. אדם הרואה את חברו עושה מעשה רע, כגון מחלל שבת והוא דן אותו שבוודאי הוא רשע וכו' ומגיע לו עונש קשה ומר וכו' הרי כאשר יעלה הרואה את חברי לשמיים יראו לו את אותו מעשה ויאמרו לו  חיללת שבת! מגיע לך עונש רע ומר וכו' והוא יאמר אני לא אשם וכו' יאמרו לו הרי אתה עצמך הרי פסקת למישהו אחר שחילל שבת את אותו עונש ומה לך להלין? כנ"ל בכל מעשה שהאדם עשה יראו לו את אשר פסק בליבו לאדם אחר שעשה את המעשה הנ"ל.

אם הדברים לא ברורים כתבי לי שוב.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה