חברה והשקפה

עד היכן מגעת תשובתו של אדם על חטאיו?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה כבוד הרב. אני רואה המון אנשים שסובלים וזה ממש מטריד אותי. האם אכן יש דברים שאי אפשר לעשות עליהם תשובה? אז מה הם כל הדיבורים על ייחודה של התשובה? ואם תאמר שכנראה לא עשתה תשובה מספיק, אני ראיתי כמה היא עשתה!הייתכן שלבכות יום יום להתחרט ולקבל לעתיד לא נחשב כתשובה מספקת? אז מה זו תשובה? משהו שלא ניתן להשגה?! וכן על גלגולים קודמים. היא נשלחה לעולם בשביל לתקן, ונגיד שנענשת על אז, לא מספיק התשובה שהיא עושה עכשיו גם על אז? אז עד אייפה מגיע תשובה? האם אומנם לפי הנראה יש כזה דבר ייסורים ללא חשבון של עוונות?תודה רבה רבה והמשך יום נעים. אשמח לקבל את התשובה לתיבת האימייל שלי.

תשובה

שלום וברכה

התשובה מועילה לכפר על העוון אולם אם התשובה אינה מאהבה לבורא עולם נשאר לפעמים כאשר חטאו בחטאים שיש בהם כרת, ליכלוך על הנשמה שאינה מטהרת אלא על ידי ייסורים שממרקים את הנפש מהליכלוך.

אולם לא תמיד נדע את חשבונות בורא עולם ולפעמים הייסורים הם לניסיון או לתיקון חטאים שלא שבים עליהם בתשובה ועוד ועוד. בימים שהיתה הנבואה שורה על ישראל היו יכולים ללכת לנביא ולשמוע ממנו את הסיבות ליסורים וכל היו יכולים לתקן את החטא, כיום בעוונותינו הרבים אין לנו נבואה ועל כן קשה לנו לדעת את הסיבה המיוחדת ליסורים.

את חשבונות בורא עולם לא תמיד נדע, אבל זאת נדע בוודאות "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט, א-ל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא" "כי מאתו לא תצא הרעות" "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו".

בהצלחה,

בנימין שמואלי

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה