הלכות ומנהגים
מצוות תפילין?
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
לכבוד צוות הדברות שלום רב, ברצוני לשאול ממתי התקימה מצוות הנחת תפילין. ישנה גם מחלוקת של רבינו תם ורש"י סבו לגבי סדר הפרשיות בתפילין. אודה לכם על ביאור הנושא וציון מקורת בהם ניתן לקרוא ולהבין . שרון
תשובה
שלום וברכה.
כך כותב הגר"ד יוסף בילקוט יוסף: במסכת מנחות הובאה מחלוקת רשי ורבינו תם בענין סדר הפרשיות והנחתן בתוך הבתים של התפילין. לדעת רשי הפרשיות הן כסדרן בתורה: קדש לי, והיה כי יביאך, שמע ישראל, והיה אם שמוע. ואילו לדעת רבינו תם, הויות באמצע, כלומר: קדש לי, והיה כי יביאך, והיה אם שמוע, שמע ישראל. ומרן פסק להלכה בשלחן ערוך כדעת רשי. וכן מנהג העולם. אך מאחר שרבים מגדולי הפוסקים עומדים בשיטת רבינו תם, ולדעתם התפילין שנעשו כשיטת רשי פסולות, וכן לאותם רבים העומדים בשיטת רשי, לדעתם התפילין שנעשו כסברת רבינו תם פסולים מן התורה. לכן כתב הסמג, שהירא את דבר ה יניח ב זוגות של רשי ורבינו תם. וכן כתבו הטור ומרן השלחן ערוך שירא שמים יצא ידי שניהם, ויניח ב זוגות של רשי ושל רבינו תם. ובכדי שלא יעבור על איסור בל תוסיף, יכוין בהנחתן שבאותן שהן כהלכה הוא יוצא ידי חובת מצות תפילין, והשאר הן כרצועות בעלמא. (ואין מברכים על הנחת תפילין דרבינו תם).
אף על פי שמרן השלחן ערוך כתב, שלא יניח תפילין דרבינו תם אלא מי שמוחזק ומפורסם בחסידות, וכן נהגו רבים וכן שלמים להניח רק תפילין דרשי, מכל מקום בזמן הזה שהנחת תפילין דרבינו תם נפוצה גם אצל אברכים ובעלי בתים יראי שמים, אין לחוש יותר משום יוהרא. ולכן מצוה שכל אחד ואחד יחוש לדברי גדולי הפוסקים, שסוברים כדעת רבינו תם, ומה גם שכן מבואר בתלמוד ירושלמי, ולא יכנס ח"ו בספק של קרקפתא דלא מנח תפילין. ומכל מקום בחורים רווקים נכון שלא יניחו תפילין דרבינו תם, אלא אם כן יודעים בנפשם שמחשבתם טהורה כל זמן שהתפילין עליהם.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il