חברה והשקפה
מהו חוק טל?
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
כבוד הרב, שלום בית המשפט הגיע להחלטה שחוק טל יסתיים באוגוסט הקרוב. איך דבר כזה יכול לקרות?? זה יביא עלינו אסון איך זה הגיוני שהמיעוט ששומר עלינו ועוסק בתורה- יוציאו עכשיו מהמסגרת הזו??
תשובה
שלום וברכה
הקב"ה ששמר על בני התורה עד היום, ישמור על עם ישראל ולומדי התורה גם מעתה והלאה.
בכלל נראה, כי במלחמות הקרובות [שלא יתעוררו בעזרת ה'] נצטרך הרבה הרבה זכויות, ויתחננו ללומדי התורה שיתפללו וילמדו עוד ועוד.
העם בכללותו מתקרב להקב"ה בצעדי ענק, ולנוכח החדשות המתחדשות עלינו יום יום, הוא מבין טוב כי אין לנו על מי לסמוך "אלא על אבינו שבשמים".
וכך נאמר בתלמוד העתיק (סנהדרין דף צז) - אותו לומדים בישיבות הקדושות בהתמדה רבה - המלווה אותנו בכל תקופת הגלות:
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אִם יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂים תְּשׁוּבָה - נִגְאָלִים, וְאִם לָאו - אֵין נִגְאָלִים. אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, אִם אֵין עוֹשִׂים תְּשׁוּבָה, אֵין נִגְאָלִין? אֶלָּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַעֲמִיד לָהֶם מֶלֶךְ, שֶׁגְּזֵרוֹתָיו קָשׁוֹת כְּהָמָן, וְיִשְׂרָאֵל עוֹשִׂים תְּשׁוּבָה, וּמַחֲזִירָם לְמוּטָב.
גם רדיפת והצרת צעדי לומדי התורה במסירות נפש, נמנית בתלמוד הקדוש (סוף מסכת סוטה) בין הבעיות והצרות שתהיינה באחרית הימים לפני בוא המשיח:
בְּעִקְבוֹת הַמָּשִׁיחַ:
חֻצְפָּא יִסְגֵי,
וְהַיוֹקֶר יַאֲמִיר,
הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ וְהַיַּיִן בְּיוֹקֶר,
וְהַמַּלְכוּת תְּהֵא לְמִינוּת, וְאֵין תּוֹכַחַת.
בֵּית הַוַּעַד יִהְיֶה לִזְנוּת, וְהַגָּלִיל יֵחָרֵב.
וְאַנְשֵׁי הַגְּבוּל יְסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר וְלֹא יְחוֹנְנוּ.
וְחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֲסוּ, וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעְדֶּרֶת,
נְעָרִים יַלְבִּינוּ פְּנֵי זְקֵנִים, גְּדוֹלִים יַעַמְדוּ מִפְּנֵי הַקְּטַנִּים.
בֵּן מְנַבֵּל אָב, בַּת קָמָה בְּאִמָּהּ, כַּלָּה בַּחֲמוֹתָהּ, אוֹיְבֵי אִישׁ - אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ,
פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב,
הַבֵּן לֹא יִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו.
וְעַל מִי יֵשׁ לָנוּ לְהִשָּׁעֵן? עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
והנביא ישעיהו קורא בחיל [פרק סו]:
בהצלחה - מנשה ישראל
הקב"ה ששמר על בני התורה עד היום, ישמור על עם ישראל ולומדי התורה גם מעתה והלאה.
בכלל נראה, כי במלחמות הקרובות [שלא יתעוררו בעזרת ה'] נצטרך הרבה הרבה זכויות, ויתחננו ללומדי התורה שיתפללו וילמדו עוד ועוד.
העם בכללותו מתקרב להקב"ה בצעדי ענק, ולנוכח החדשות המתחדשות עלינו יום יום, הוא מבין טוב כי אין לנו על מי לסמוך "אלא על אבינו שבשמים".
וכך נאמר בתלמוד העתיק (סנהדרין דף צז) - אותו לומדים בישיבות הקדושות בהתמדה רבה - המלווה אותנו בכל תקופת הגלות:
רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, אִם יִשְׂרָאֵל עוֹשִׂים תְּשׁוּבָה - נִגְאָלִים, וְאִם לָאו - אֵין נִגְאָלִים. אָמַר לוֹ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ, אִם אֵין עוֹשִׂים תְּשׁוּבָה, אֵין נִגְאָלִין? אֶלָּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַעֲמִיד לָהֶם מֶלֶךְ, שֶׁגְּזֵרוֹתָיו קָשׁוֹת כְּהָמָן, וְיִשְׂרָאֵל עוֹשִׂים תְּשׁוּבָה, וּמַחֲזִירָם לְמוּטָב.
גם רדיפת והצרת צעדי לומדי התורה במסירות נפש, נמנית בתלמוד הקדוש (סוף מסכת סוטה) בין הבעיות והצרות שתהיינה באחרית הימים לפני בוא המשיח:
בְּעִקְבוֹת הַמָּשִׁיחַ:
חֻצְפָּא יִסְגֵי,
וְהַיוֹקֶר יַאֲמִיר,
הַגֶּפֶן תִּתֵּן פִּרְיָהּ וְהַיַּיִן בְּיוֹקֶר,
וְהַמַּלְכוּת תְּהֵא לְמִינוּת, וְאֵין תּוֹכַחַת.
בֵּית הַוַּעַד יִהְיֶה לִזְנוּת, וְהַגָּלִיל יֵחָרֵב.
וְאַנְשֵׁי הַגְּבוּל יְסוֹבְבוּ מֵעִיר לְעִיר וְלֹא יְחוֹנְנוּ.
וְחָכְמַת סוֹפְרִים תִּסְרַח, וְיִרְאֵי חֵטְא יִמָּאֲסוּ, וְהָאֱמֶת תְּהֵא נֶעְדֶּרֶת,
נְעָרִים יַלְבִּינוּ פְּנֵי זְקֵנִים, גְּדוֹלִים יַעַמְדוּ מִפְּנֵי הַקְּטַנִּים.
בֵּן מְנַבֵּל אָב, בַּת קָמָה בְּאִמָּהּ, כַּלָּה בַּחֲמוֹתָהּ, אוֹיְבֵי אִישׁ - אַנְשֵׁי בֵּיתוֹ,
פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב,
הַבֵּן לֹא יִתְבַּיֵּשׁ מֵאָבִיו.
וְעַל מִי יֵשׁ לָנוּ לְהִשָּׁעֵן? עַל אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.
והנביא ישעיהו קורא בחיל [פרק סו]:
"שִׁמְעוּ דְּבַר ה´ הַחֲרֵדִים אֶל דְּבָרוֹ אָמְרוּ אֲחֵיכֶםשׂנְאֵיכֶם מְנַדֵּיכֶם לְמַעַן שְׁמִי יִכְבַּד ה´ וְנִרְאֶהבְשִׂמְחַתְכֶם וְהֵם יֵבֹשׁוּ".
ומפרש רש"י הפרשן הנצחי:
"שִׁמְעוּ דְּבַר ה´ הַחֲרֵדִים אֶל דְּבָרוֹהצדיקים הממהרים בחרדה להתקרב אל דבריו.
אָמְרוּ אֲחֵיכֶם- פושעי ישראל הנזכרים למעלה, שׂנְאֵיכֶםאשר אמרו לכם סורו טמא (איכה ד) מְנַדֵּיכֶםהאומרים אל תגש בי (ישעיהו סה)
לְמַעַן שְׁמִי יִכְבַּד ה´ - בגדולתנו הקב"ה מתכבד, שאנו קרובים לו יותר מכם, אבל הנביא אומר, אבל לא כן הוא כדבריהם, כי וְנִרְאֶהבְשִׂמְחַתְכֶם-בשמחתכם של החרדים אל דבר ה´ נראה וְהֵם יֵבֹשׁוּ, כי קול שאון שלהם בא לפני הקב"ה ממה שעשו".
לא במקרה נזכרים כאן שומרי התורה בכינוי ´חרדים´ [המוזכר רק פעמיים בתנ"ך, כאן, ובמלחמה נגד ההתבוללות בספר עזרא פרק י], כינוי שנדבק לשומרי התורה ללא פשרות באחרית הימים.
בהצלחה - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il