תורה ומדע
מחוייבות יהודית
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
אנו משפחה בעלת תשובה כעשר שנים. בני בן ה-19 שאל אותי: מתוך הנחה שעם ישראל כרת ברית עם בורא עולם והתחייב לקיים את מצוות התורה, כיצד אדם או עם שעושה חוזה יכול לחייב בכך את צאצאיו הבאים אחריו? אמרתי לו שגם נשמתו עמדה בהר סיני ואמרה "נעשה ונשמע". א. הוא מבקש הוכחה לכך. ב. האם ישנן תשובות נוספות? תודה
תשובה
שלום וברכה
במעמד הר סיני - המעמד בו גובשנו ונהפכנו לעם היהודי, עמדו מסביב להר 600,000 יהודים, האם מספר זה הינו מקרי או שיש משמעות למספר הזה, מתברר שאכן כן, שש מאות אלף נשמות יהודיות ישנם בעם היהודי, וכל הריבוי של העם היהודי בדורות שלאחר מכן, הינם ענפים ותולדות או גלגולים של נשמות מקור אלו, לכן כשגובשנו לעם היה חייב להיות דווקא כמספר הזה כדי שכל נשמות העם היהודי ישתתפו במעמד הנשגב הלזה, מעמד שבו קיבלנו את הוראות היסוד של העם היהודי, הלא הוא התורה. פלא הוא שגם בתורה ישנם אותיות בדיוק כמספר הזה; שש מאות אלף. זה משתלב עם מספר היהודים הזהה שעמדו במעמד הר סיני. התורה והמסורת היהודית היא המחברת בין יהודי ליהודי, ומגבשת את עם ישראל לעם, ולכן המילה ישראל מורכבת מראשי תיבות של המשפט הבא יש ששים רבבות אותיות לתורה, ששים רבבות מסתכם בסך שש מאות אלף זה. כי רק דרך התורה יש קשר בינינו והיא המחברת והופכת אותנו לעם, זהו – אם כן - החוט הרוחני המקשר בין יהודי ליהודי.
מלבד הנ"ל, יש לציין, כי אכן יש יכולת להתחייב לחוזה שיחייב גם את הדורות הבאים. כשנכס שהתקבל על ידי מישהוא מועבר לילדיו הוא כמובן מוגבל לאותם תנאים עליהם התחייב המקבל.
כשמאמינים ויודעים מהכרה ברורה ופשוטה שהקב"ה ברא את העולם, ובעולם שהוא ברא אנו נמצאים ונהנים, הרי שאנו מחוייבים לאותם תנאים שהתנה עליהם בורא העולם. והוא זה שנתן את הרשות להסתופף בעולמו לאלו שיקיימו שבע מצוות בני נח, שהתנה עם האדם הראשון. כשמהאומה הנבחרת הוא דורש יותר, שמירה על תרי"ג מצוות. הוא כמובן גם איפשר בחירה חופשית, בכדי להצדיק מערכת של שכר לאותם אלו שיבחרו לשמור את החוקים.
אזרח שנכנס למדינה מסויימת, הוא מתחייב לשמור את החוקים של אותה מדינה, וזה חל גם על הילדים שהוא יוליד באותה מדינה, עד שיבחרו מרצונם לוותר על אזרחות אותה מדינה ולהסתלק משם.
ומכיוון שעל האזרחות מהעולם של בורא העולם לא ניתן להסתלק, אנו מחוייבים לחוקים, אנו וצאצאינו אחרינו.
וכך שורר דוד מלכינו החסיד בפרק קלט בספר התהילים:
(א) לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד מִזְמוֹר, ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע:
(ב) אַתָּה יָדַעְתָּ שִׁבְתִּי וְקוּמִי בַּנְתָּה לְרֵעִי מֵרָחוֹק:
(ג) אָרְחִי וְרִבְעִי זֵרִיתָ וְכָל דְּרָכַי הִסְכַּנְתָּה:
(ד) כִּי אֵין מִלָּה בִּלְשׁוֹנִי הֵן ה' יָדַעְתָּ כֻלָּהּ:
(ה) אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי וַתָּשֶׁת עָלַי כַּפֶּכָה:
(ו) פְּלִיאָה דַעַת מִמֶּנִּי נִשְׂגְּבָה לֹא אוּכַל לָהּ:
(ז) אָנָה אֵלֵךְ מֵרוּחֶךָ וְאָנָה מִפָּנֶיךָ אֶבְרָח:
(ח) אִם אֶסַּק שָׁמַיִם שָׁם אָתָּה וְאַצִּיעָה שְּׁאוֹל הִנֶּךָּ:
(ט) אֶשָּׂא כַנְפֵי שָׁחַר אֶשְׁכְּנָה בְּאַחֲרִית יָם:
(י) גַּם שָׁם יָדְךָ תַנְחֵנִי וְתֹאחֲזֵנִי יְמִינֶךָ:
(יא) וָאֹמַר אַךְ חֹשֶׁךְ יְשׁוּפֵנִי וְלַיְלָה אוֹר בַּעֲדֵנִי:
(יב) גַּם חֹשֶׁךְ לֹא יַחְשִׁיךְ מִמֶּךָּ וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר כַּחֲשֵׁיכָה כָּאוֹרָה:
(יג) כִּי אַתָּה קָנִיתָ כִלְיֹתָי תְּסֻכֵּנִי בְּבֶטֶן אִמִּי:
(יד) אוֹדְךָ עַל כִּי נוֹרָאוֹת נִפְלֵיתִי נִפְלָאִים מַעֲשֶׂיךָ וְנַפְשִׁי יֹדַעַת מְאֹד:
(טו) לֹא נִכְחַד עָצְמִי מִמֶּךָּ אֲשֶׁר עֻשֵּׂיתִי בַסֵּתֶר רֻקַּמְתִּי בְּתַחְתִּיּוֹת אָרֶץ:
(טז) גָּלְמִי רָאוּ עֵינֶיךָ וְעַל סִפְרְךָ כֻּלָּם יִכָּתֵבוּ יָמִים יֻצָּרוּ וְלוֹ אֶחָד בָּהֶם:
פורים שמח - מנשה ישראל
במעמד הר סיני - המעמד בו גובשנו ונהפכנו לעם היהודי, עמדו מסביב להר 600,000 יהודים, האם מספר זה הינו מקרי או שיש משמעות למספר הזה, מתברר שאכן כן, שש מאות אלף נשמות יהודיות ישנם בעם היהודי, וכל הריבוי של העם היהודי בדורות שלאחר מכן, הינם ענפים ותולדות או גלגולים של נשמות מקור אלו, לכן כשגובשנו לעם היה חייב להיות דווקא כמספר הזה כדי שכל נשמות העם היהודי ישתתפו במעמד הנשגב הלזה, מעמד שבו קיבלנו את הוראות היסוד של העם היהודי, הלא הוא התורה. פלא הוא שגם בתורה ישנם אותיות בדיוק כמספר הזה; שש מאות אלף. זה משתלב עם מספר היהודים הזהה שעמדו במעמד הר סיני. התורה והמסורת היהודית היא המחברת בין יהודי ליהודי, ומגבשת את עם ישראל לעם, ולכן המילה ישראל מורכבת מראשי תיבות של המשפט הבא יש ששים רבבות אותיות לתורה, ששים רבבות מסתכם בסך שש מאות אלף זה. כי רק דרך התורה יש קשר בינינו והיא המחברת והופכת אותנו לעם, זהו – אם כן - החוט הרוחני המקשר בין יהודי ליהודי.
מלבד הנ"ל, יש לציין, כי אכן יש יכולת להתחייב לחוזה שיחייב גם את הדורות הבאים. כשנכס שהתקבל על ידי מישהוא מועבר לילדיו הוא כמובן מוגבל לאותם תנאים עליהם התחייב המקבל.
כשמאמינים ויודעים מהכרה ברורה ופשוטה שהקב"ה ברא את העולם, ובעולם שהוא ברא אנו נמצאים ונהנים, הרי שאנו מחוייבים לאותם תנאים שהתנה עליהם בורא העולם. והוא זה שנתן את הרשות להסתופף בעולמו לאלו שיקיימו שבע מצוות בני נח, שהתנה עם האדם הראשון. כשמהאומה הנבחרת הוא דורש יותר, שמירה על תרי"ג מצוות. הוא כמובן גם איפשר בחירה חופשית, בכדי להצדיק מערכת של שכר לאותם אלו שיבחרו לשמור את החוקים.
אזרח שנכנס למדינה מסויימת, הוא מתחייב לשמור את החוקים של אותה מדינה, וזה חל גם על הילדים שהוא יוליד באותה מדינה, עד שיבחרו מרצונם לוותר על אזרחות אותה מדינה ולהסתלק משם.
ומכיוון שעל האזרחות מהעולם של בורא העולם לא ניתן להסתלק, אנו מחוייבים לחוקים, אנו וצאצאינו אחרינו.
וכך שורר דוד מלכינו החסיד בפרק קלט בספר התהילים:
(א) לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד מִזְמוֹר, ה' חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע:
(ב) אַתָּה יָדַעְתָּ שִׁבְתִּי וְקוּמִי בַּנְתָּה לְרֵעִי מֵרָחוֹק:
(ג) אָרְחִי וְרִבְעִי זֵרִיתָ וְכָל דְּרָכַי הִסְכַּנְתָּה:
(ד) כִּי אֵין מִלָּה בִּלְשׁוֹנִי הֵן ה' יָדַעְתָּ כֻלָּהּ:
(ה) אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי וַתָּשֶׁת עָלַי כַּפֶּכָה:
(ו) פְּלִיאָה דַעַת מִמֶּנִּי נִשְׂגְּבָה לֹא אוּכַל לָהּ:
(ז) אָנָה אֵלֵךְ מֵרוּחֶךָ וְאָנָה מִפָּנֶיךָ אֶבְרָח:
(ח) אִם אֶסַּק שָׁמַיִם שָׁם אָתָּה וְאַצִּיעָה שְּׁאוֹל הִנֶּךָּ:
(ט) אֶשָּׂא כַנְפֵי שָׁחַר אֶשְׁכְּנָה בְּאַחֲרִית יָם:
(י) גַּם שָׁם יָדְךָ תַנְחֵנִי וְתֹאחֲזֵנִי יְמִינֶךָ:
(יא) וָאֹמַר אַךְ חֹשֶׁךְ יְשׁוּפֵנִי וְלַיְלָה אוֹר בַּעֲדֵנִי:
(יב) גַּם חֹשֶׁךְ לֹא יַחְשִׁיךְ מִמֶּךָּ וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר כַּחֲשֵׁיכָה כָּאוֹרָה:
(יג) כִּי אַתָּה קָנִיתָ כִלְיֹתָי תְּסֻכֵּנִי בְּבֶטֶן אִמִּי:
(יד) אוֹדְךָ עַל כִּי נוֹרָאוֹת נִפְלֵיתִי נִפְלָאִים מַעֲשֶׂיךָ וְנַפְשִׁי יֹדַעַת מְאֹד:
(טו) לֹא נִכְחַד עָצְמִי מִמֶּךָּ אֲשֶׁר עֻשֵּׂיתִי בַסֵּתֶר רֻקַּמְתִּי בְּתַחְתִּיּוֹת אָרֶץ:
(טז) גָּלְמִי רָאוּ עֵינֶיךָ וְעַל סִפְרְךָ כֻּלָּם יִכָּתֵבוּ יָמִים יֻצָּרוּ וְלוֹ אֶחָד בָּהֶם:
פורים שמח - מנשה ישראל
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il