חברה והשקפה
האם אהבת ה' אותנו היא ללא תנאי?
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
הרב משה ארז דורון שליטא בתשובה לשאלה האם ה´ שונא אותי, מביא מקורות נכבדים שאהבת ה´ לישראל היא ללא תנאי. שאלתי היא האם ישנם מקורות מפורשים שהנהגה זו של אהבה ללא תנאי היא גם כלפי כל יחיד ויחיד מישראל או אולי יש מקום לומר שזו הנהגה רק כלפי כלל ישראל כעם. מצאנו כעין זה בעניין ההבטחה של "כי לא תשכח מפי זרעו" שזו הבטחה רק לכלל ולא ליחידים. בתודה מראש
תשובה
שלום וברכה
ניתן לכתוב על כך רבות ואכתוב נקודה אחת כך כותבת המשנה בסנהדרין תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לז עמוד א
לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מישראל - מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא. ומפני שלום הבריות, שלא יאמר אדם לחבירו אבא גדול מאביך, ושלא יהו המינים אומרים: הרבה רשויות בשמים. ולהגיד גדולתו של הקדוש ברוך הוא, שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד - כולן דומין זה לזה, ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון - ואין אחד מהן דומה לחבירו. לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר: בשבילי נברא העולם.
ומאחר ותכלית הבריאה היא עבור יהודי אחד ויחיד הרי בוודאי שאהבת ה' איליו היא ביחידנות ללא קשר לסובבים. זאת ועוד מאחר ואהבת ה' את עמו היא אהבה שאינה תלויה במעשינו ואינה תלויה בכלום מלבד עצם היותינו יהודים הרי בוודאי שאין כל הבדל בין אהבת ה' ליחדי ואהבת ה' לכלל ישראל בשלימות
קיצרתי במקום שאמרו להאריך מחוסר זמן ועוד חזון למועד.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il