הלכות ומנהגים

דין פיאת הראש

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה! אני מתעסק בתספורת, למדתי הלכות פיאת הראש,-שולחן ערוך ובית יוסף, וישנם כמה דברים שעדיין לא ברורים לי: א: מה המידה המדוייקת של מספריים כעין תער: האם זה כמכונת תספורת אפס, מכונת גילוח שאינה משחיתה לגמרי, או שזה לא זה ולא זה? ב: מה השלב הבא אחרי מספריים כעין תער שעליו אין את הדין שיש מחמירין,- בישיבה למדתי כדי קיפול השערה לעיקרה או כדי תפיסה. 1-האם שניהם זה אותו שיעור? 2-היכן זה כתוב המידה הזו? 3-לגבי השיעור של כדי תפיסה זה צריך להיות עם אצבע רגילה,ציפורן, או אפילו מספיק אורך שאפשר לתפוס עם פינצטה? [שזה אם אני לא טועה מעט יותר ממכונת גילוח]. ג: מה לגבי מלקט ורהיטני וכן כל דרך שאינה דרך השחתה? אם אפשר לפרט מה דין ומה חומרא בתודה מראש.

תשובה


שלום רב!

שאלות טובות;

מספריים כעין תער, מוגדרים בש"ך: שגוזז במספרים סמוך לבשר כעין תער: לפי זה, המכונת תספורת אפס, ודאי שלפחות כמספריים כעין תער היא. מכונת גילוח שאינה משחיתה לגמרי, ונשאר שער קצת, דין מספריים רגילים לה.

המקור הוא בספר תורה לשמה לבעל הבן איש חי סימן שפ"ט, שם מפורש שיעור כדי לכוף ראשן לעיקרן. לא שמעתי שיעור כדי תפיסה לגבי פיאות.

מלקט ורהיטני דינם כדין מספריים כעין תער, ויש להחמיר.

ברכה והצלחה;

יעקב משה


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה