תורה ומדע
הפרדת כלים בשרי וחלבי
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
סוגייה מעניינת שחשבתי עליה - אני יכול להעיד על עצמי שאני אדם מאמין ומסורתי, אך על הדבר הבא שחלף במוחי לא הצלחתי לעבור לסדר היום: מדוע לאנשים (בין היתר, בייחוד אנשים הטוענים שהם קרובים לדת) יש בבתיהם כלים בשריים בנפרד, וכלים חלביים בנפרד? זאת אומרת - מדוע אסור לאכול על אותם הכלים הכל?! אתם בטח שואלים את עצמכם - מה לעזאזאל אני רוצה....ושזה ברור שע"פ הדת זה לא הגיוני שנאכל חלבי על צלחת x ומאוחר יותר נאכל על אותה הצלחת בשרי. שימו לב לדבר הבא: ישנו מושג שנקרא "בטל בשישים". לאלו מכם שאינם יודעים למה הוא מתכוון במדוייק, אני מצרף את המקור שלו: לפי ההלכה היהודית יש מקרים שבהם אוכל שעורבבו בו בשר וחלב אינו טָרֵף ומותר לאכילה. מקרים אלו הם מקרים שבהם אחד המרכיבים (בשר או חלב) מצוי בכמות הגדולה לפחות פי 60 מהמרכיב השני. למשל אם נפלה חתיכת בשר לתוך כד חלב גדול, וכמות החלב גדולה לפחות פי 60 מכמות הבשר שנפל, הבשר בטל בשישים והחלב מותר לשתייה. עכשיו אחרי שהבנו מה אומרת ההלכה, אני רוצה לשאול את עצמי ואת כולכם שאלה לדוגמה: אם אני מסיים לאכול עוגת גבינה על צלחת x, אני שוטף אותה היטב, וכעבור כמה שעות מעוניין לאכול סטייק על אותה הצלחת.....האם יש כאן בעייתיות מבחינת ההלכה? בואו נצא מנקודת הנחה (לא הגיונית) שלא שטפתי את הצלחת בצורה הטובה ביותר, ונשארו פירורים מיקרוסקופיים של גבינה עליה, האם פירורים אלו לא יהיו בטלים בשישים כאשר אוכל את הארוחה הבשרית?! מאוד מעניין כל הסיפור הזה..ושלא תספרו לי סיפורים...
תשובה
שלום וברכה
שאלה גדולה שאלת, הדברים ארוכים ואכתוב בקיצור.
התשובה היא שאנו פוסקים טעם כעיקר זאת אומרת הטעם של החלב אסור באכילה עם בשר כעיקר החלב עצמו שאסור לאכול עם בשר. כאשר אנו מניחים אוכל חם חלבי בצלחת הצלחת בולעת מן הטעם של החלב וכאשר נניח דבר בשרי חם, הבשר יקלוט חזרה את טעם החלב אל תוכו ונמצאנו אוכלים את הבשר עם טעם חלב וזה אסור כמו שאסור בשר בחלב ממש.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il