זוגיות

ספר כריתות על מה?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, לא מזמן נתקלתי בציטוט הבא: כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבְעָלָהּ וְהָיָה אִם לֹא תִמְצָא חֵן בְּעֵינָיו כִּי מָצָא בָהּ עֶרְוַת דָּבָר וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתוֹ: וְיָצְאָה מִבֵּיתוֹ וְהָלְכָה וְהָיְתָה לְאִישׁ אַחֵר: וּשְׂנֵאָהּ הָאִישׁ הָאַחֲרוֹן וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתוֹ אוֹ כִי יָמוּת הָאִישׁ הָאַחֲרוֹן אֲשֶׁר לְקָחָהּ לוֹ לְאִשָּׁה: לֹא יוּכַל בַּעְלָהּ הָרִאשׁוֹן אֲשֶׁר שִׁלְּחָהּ לָשׁוּב לְקַחְתָּהּ לִהְיוֹת לוֹ לְאִשָּׁה אַחֲרֵי אֲשֶׁר הֻטַּמָּאָה כִּי תוֹעֵבָה הִוא לִפְנֵי יְ־הֹוָ־ה וְלֹא תַחֲטִיא אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְ־הֹוָ־ה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה: האם המשמעות היא, שאם הבעל לא אוהב את אישתו אחרי שקיים איתה יחסי מין, הוא פשוט משלח אותה? ומה פירוש הפסוקים לאחר מכן, אותם לא הצלחתי להבין. מאמינה ביהדות אבל חייבת הסברים... הרי איך יכול להיות שהתורה יכולה לענות לדבר כזה? כלומר, מה זאת אומרת מצא בה ערוות דבר? האם פירוש הדבר הוא שמצא בה איזשהו מום? ואם באמת מדובר במום, האם על דבר כזה משלחים את האישה? אני לא מבינה בכלל, כל הפיסקה הזו לוטה באפלה עבורי והייתי רוצה בבקשה ביאור, גם מבחינת הבנת הטקסט וגם מבחינה מוסרית אם הבנתי את המשפט הראשון נכון. -מורג

תשובה

שלום רב!

בתלמוד ישנם שלושה פירושים בפסוק על מה יכול אדם לגרש, בית שמאי אומרים 'מצא בה ערוות דבר' הכוונה שהיא בגדה בו. הלשון ערוות דבר כמו גילוי עריות, שהייתה עם איש אחר.

ישנם שני דיעות אחרות שגם על דברים יותר קלים יכול אדם לגרש את אשתו, אבל מדובר כשהם לא מסתדרים בשום אופן. צריך לזכור את מאמר חז"ל "כל המגרש אשתו ראשונה, אפילו מזבח מוריד עליו דמעות".

המשך הפסוקים ביאורם, שאם אשה זו התחתנה עם מישהו אחר, אחרי שבעלה הראשון גירשה, בעלה השני גם גירשה או מת, אין הראשון רשאי להחזיר אותה אליו, וזה נקרא 'מחזיר גרושתו'. 

ברכה והצלחה,

יעקב משה

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה