הלכות ומנהגים

ביקור נפטרים בבית העלמין

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב, יצא לי שהרבה זמן לא בקרתי את ההורים שלי ז´ל, גם אחרי האזכרות שלהם כי אני מאוד רגישה, לפחות 3 שנים לא הייתי, אמרו לי שבגלל שלא הייתי אצלם הרבה זמן, יש ברכה לברך לפני שאני מבקרת, דציתי לדעת מהי הברכה. כמו כן יש לי אח שנפטר לפני 39 שנה, כשהיה בגיל 6 שנים, כולנו במשפחה שלי לא בקרנו אצלו כ-38 שנים , אני לא יודעת מה קורה עים הקבר שלו, וזאת בגלל שאחי ז´ל נגלה לאמא שלי בחלום ובקש ממנה לא להיות בצער יותר בגללו, כי הוא נמצא עים צדיקים לומד אתם תורה וטוב לו, בקש שלא תבוא יותר לקבר שלא כי זה מפריע לו. כבוד הרב לאחרונה שמעתי בהדברות שצריך לבקר נפטרים, לנקות את הקבר מאבק ועשביה ולחדש את הכתב, זה עושה להם טוב, מה אני עושה בקשר לאחי ז´ל. תודה לכבוד הרב מראש על תשובתו פנינה

תשובה

שלום רב!

הרואה קברי ישראל אומר: ברוך אתה ה' א-לוהינו מלך העולם, אשר יצר אתכם בדין, וזן אתכם בדין, וכלכל אתכם בדין, ואסף אתכם בדין, ועתיד להקימכם בדין, ויודע מספר כולכם, והוא עתיד להחיותכם ולקיים אתכם, ברוך אתה ה' מחיה המתים.

ברכה זו אומרים רק כשרואים את הקברים לאחר שלא ראוי אותם לפחות שלושים יום.

לגבי אחיך ע"ה, נראה לי שאת יכולה לבקר בקברו, וכל החלום מכוון היה לאמא שלך לבדה, לפי שהצטערה יותר מדי בגללו, אבל שאר בני המשפחה יכולים לבקר שם.

ברכה והצלחה ואריכות ימים.

יעקב משה

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה