חברה והשקפה

האם גיורת בתולה מותרת לכהן?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה, יש לי כמה שאלות אליכם מטעם מישהי שאני מכיר, השאלות האלו מעיקות על ליבה ואינני בטוח מהן התשובות. בקיצור, האישה הזאת גילתה לפני כמה שנים שצאצאיה היו יהודים והתחילה ללמוד על היהדות, על עם ישראל, וכו´. היא מאוד אוהבת את ה´ ורוצה להקים משפחה יהודית אבל הבעיה היא שאין לה או למשפחתה מסמכים שמוכיחים שהם יהודים. אף על פי שהיא מאמינה בכל ליבה שהיא כבר יהודייה היא בכל זאת מוכנה לעבור גיור כהלכה כדי להתחבר לעם ישראל, אבל השאלות הבאות מאוד מעיקות על ליבה. השאלה הראשונה, למה אסור ליהודים לשאת ממזרים ולגרים מותר? השאלה השנייה, למה אסור לכוהן לשאת גיורת? ובואו נגיד שיהודייה מלידה קיימה יחסי מין אסורים עם יהודים במשך חייה אע´´פ שלא הייתה נשואה, היא בכל זאת מותרה לכוהן, וגיורת שהיא בתולה אינה מותרה לכוהן, למה זה כך? הרי, התורה מצווה עלינו לאהוב את הגר עוד יותר משאנחנו אוהבים את היהודי שנולד יהודי, אז למה התורה מתייחסת ככה לגרים? השאלות האלו מעיקות על ליבה דווקא בגלל שהיא מאמינה שהיא כבר יהודייה ושהגיור שהיא מתכוונת לעבור הוא בעצם אך ורק מחמת ספק בעיניה, אבל בכל זאת, זה יהפוך אותה לגיורת והיא מרגישה שזה ישפיל אותה, כאילו שהיא לא תהיה יהודייה אמיתית אלא יהודייה במדרגה נמוכה יותר. אשמח מאוד אם תוכלי להבהיר לי את העניין. תודה רבה מראש.

תשובה

לכבוד השואל,

ידוע הדבר שהטעם האמיתי של המצוות שגבה ממנו, וכל טעמי המצוות שיש לנו אינם אלא לפי השגתינו, אבל באמת גבוה מעל גבוה ועמוק עמוק הוא טעמם, אשר תמיד נעשים ענינים בהשגחה ומתגלגל העולם להגיע לתיקונו, דהיינו, התיקון של כל יחיד ויחיד - שרק בורא העולם יתברך יודע מהו הכי טוב בשביל כל יחיד ויחיד, ולכן צוונו בצורה כזו את המצוות. וענין התיקונים נסתר לנו כיום אבל יתגלה לנו לעתיד לבוא במהרה בימינו אמן.

ואם כן אין לעיין בטעמי המצוות ולהסיק שכוונת התורה בחוקותיה היא להשפיל גרים חס ושלום, וכל שכן שלא להיכנס לעצבות או בלבולים מזה, כי אנו אין לנו את הפשט שכתוב בפירוש בתורה "חקה אחת לכם ולגר הגר אתכם", וכתוב "ואהבתם את הגר", וכתוב "בחוץ לא ילין זר" - ובמדרש איתא שהזכות של הגר הוא שיזכה לבנים שיהיו כהנים גדולים ועובדים בבית המקדש. ומי בינינו כיום כ"כ גדול שיש לו נבואה, ובכ"ז הנה אחד מן הנביאים שיש לנו בתנ"ך בתרי עשר, הוא הנביא עובדיה שהיה גר.

ואמרו חז"ל על יתרו - שהוא היה ראש לגרים - שבשעה שהגיע להצטרף לכלל ישראל עשה הקב"ה נס מיוחד בשבילו וירד לו באמצע היום מן (הלחם שהיו ישראל אוכלים במדבר) - בהורדה מיוחדת (כי המן היה יורד לישראל רק מוקדם בבוקר) - בשביל כל ישראל (כלומר 600,000 מנות). ושמעתי מאחד מרבותי החשובים נ"ע, למה עשה השם ככה להוריד את המן בכמות כזו בשביל כל ישראל, הלא היה מספיק להוריד רק מנה אחת של מן בשביל יתרו? אלא שרצה הקב"ה להראות לכולם, שהעבודה במסירות נפש שיש ליתרו עכשיו להצטרף לכלל, הוא שוה כנד כל העבודה שעושים כל הכלל ישראל.

ואם כן אין להרהר ברעיונות המתנגדים למה שידענו מפשטות הכתובים, ומה שנמסר לנו בפירוש בהשקפת התורה - חשיבות הגר; והטעם העמוק שבדבר לא נצטרך לדעת כעת, כי הנסתרות להשם אלוקינו, ואין המחשבות והספקות הנופלות בעיון ההלכות שהזכרת אלא מעצת היצר.

ויש לתת לה עידוד לעשות מה שהיא צריכה ע"פ ההלכה, ושלא להרהר בספקות אלו. והקב"ה יעזור ושהיא תזכה בעזרת השם לכל הברכות שהבטיחו חז"ל לגרים, וכ"ש בימינו בזמן עקבתא דמשיחא שהזכות שלה גדלה מאד.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה