שאל את הרב - כללי

איך מכריעים בין מחלוקות?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,איך צריך להתייחס למחלוקות בהלכה או בפרשנות המקרא,הלכה למעשה,זאת אומרת אם המפרשים חולקים זה על זה בנוגע לפסוקים,מחלוקות במציאות דוגמא:מפרש אחד אומר ירד גשם במקום פלוני,בשעה פלונית.מפרש אחר אומר לא ירד גשם באותו המקום,ובאותה השעה.מוכרח שאחד מהם צודק .האם זו ההתייחסות ? או שאומרים שהכל אמת כמו ששמעתי כמה פעמים,אבל בכל זאת זה לא אפשרי כמו שהדגמתי לא ייתכן ששניהם צודקים במקרים מסוימים אז זה אומר שאחד מהם ודאי טועה הרב. אני טועה?

תשובה

לכבוד השואל,

הכלל אצלינו ש"אלו ואלו דברי אלקים חיים".

והכונה בזה, שאין מטרתינו בדרשת הפסוקים לדעת בעצם מה שקרה לפני הרבה שנים, אלא לדעת כיצד עלינו להתנהג כיום.

והדרך שאנו צריכים להתנהג כיום אנו לומדים מן התורה ע"י כללים מסויימים שכבר מסר הקב"ה לחכמים וקבלנו במסורה מדור דור (עיין כללים לדרשות באגדתא בשלשים ושתים נתיבות שהיה דורש בהם רר"א בן רבי יוסי הגלילי [מודפס בגמרות ברכות הגדולות באמצען]). וככל שהחכמים שומרים על אותם כללים, דרשותיהם מתקבלת כדרשות אמיתיות - ואע"פ שהן סותרות - כי המסר והיסוד בהן אמיתי ללמדינו האיך שאנו צריכים להתנהג במצב מסויים כיום.

ולכן בכל פעם שתמצא דרשת חז"ל באגדתא או שהם דורשים מן הפסוקים מה שקרה פעם - אפילו אם דבריהם נראים סותרים - שתי הדרשות אמיתיות; לפי שאין לנו להסתכל על העובדא (אם קרה או לא קרה - שזה באמת לא מעניין אותנו) אלא על המסר שבדבריהם. ושני המסרים אמיתיים.

בברכה,

רב  נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה