תורה ומדע
זכות בחירה
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום רב, בשעה שאדם עומד בפני ניסיון אם לעשות מעשה מסויים או לא לעשות.בפני עצמו הוא נמצא בהתלבטות ואינו יודע מה יחליט באותה שעה עד שמגיע להחלטה.בפני הקב"ה(בהבנה שלי) סוף המעשה או ההחלטה לגבי אותו ניסיון ידוע מראש,אם כן היכן באה לידי ביטוי זכות הבחירה בפני השם? בנוסף לאותו עניין,הקב"ה בסיפור הבריאה "הציב" את עץ הדעת טוב ורע בעדן לאדם וחווה,כידוע לי לאדם לפני אכילתו מעץ הדעת לא היה בעל יצר רע והיה מחוייב במצווה אחת,ובכל זאת בחר האדם לאכול ומכאן נובעות לי שתי שאלות:האם בחטא האדם הראשון,לפני ובזמן החטא היה טמוע בו יצר רע(לאכול או לא לאכול? (מ בחינתו) האםידע הקב"ה שבכל זאת יאכל האדם מעץ הדעת?
תשובה
שלום רב!
שאלות טובות;
אמת שהקדוש ב"ה יודע עתידות, אך לא מתערב בהם.
במילים אחרות, הוא רק יודע סוף מעשה וההחלטה האחרונה, ואתה הקובע באמת.
אם אני יודע מה האח שלי יבחר בעניין מסוים, מפני שאני מכיר אותו היטב, או מכל סיבה, זה עדיין לא אומר שהחלטתי לו, וקבעתי לו. פשוט ידעתי מה הוא יעשה.
הנחש שפיתה והסית אותם לאכול מהעץ, הוא עצמו היצר הרע.
ההבדל, שקודם חטאו, היצר רע חיצוני היה, ובדמות נחש. לאחר שחטא, חדר וחלחל היצר לתוך גופו ולבו ונפשו.
הקדוש ב"ה ידע עתיד אדם ובחירתו, וכנ"ל בתשובה הראשונה.
הצלחה וברכה;
יעקב משה
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il