תורה ומדע

מדע ואמונה

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ובעוד מספר מקומות דומים.
כך שזה לא ממש חידש לי.
בנוגע למה שכתכת-
1. כתבת שהיהדות היא הדת היחידה שיש לה הוכחות מדעיות לוגיות. האמת היא שהיהדות היא אולי הדת היחידה המצהירה על כך אך למעשה אין לה אפילו הוכחה לוגית אחת שלא נדרש בסיס מסוים של אמונה בשביל להשען עליה. לדוג´- קודם אתה צריך להאמין שחכמה מעידה. על בורא. זה לא נכון לקרוא לזה הוכחה לוגית. תוכיח לי שהחכמה שטמונה בבריאה מעידה על בורא. אני לא חייבת להאמין,
2. (למעשה אני אכן לא מאמינה. יתכן שבגלל מגבלות מסוימות של המח שלנו, קשה לנו לתפוס בהשגתנו את ההבדל בין 4.5 מיליארד שנה לבין 6000 שנה, ואפילו לבין 1000 שנה, ולכן, תהליך שנראה לנו כבלתי הגיוני, כגאוני וכניסי כאשר הוא מתרחש בכמה אלפי שנים , הוא למעשה הרבה יותר הגיוני בהתחשב בעובדה שהוא הפתפח בכמה מיליארדי שנים . אם העולם התפתח בכמה מיליארדי שנים לא דרושה גאונות בשביל לתכנן אותו, בהתחשב בחוק הקובע שבאבולוציה החזק שורד, יתכן שהיו אינספור צורות חיים ביקום, שאכן לא שרדו ולבסוף נשארה הצורה המוכרת לך כיום, שאתה קורא לה גאונית, ולמעשה היא תוצר של מות כל החלשים.
3. לפי דעתי גם היהדות היא דת ששרדה והתפתחה לפי אותו עיקרון של ´החזק שורד´, וכלן, כחלק מהתפתחותה והתאמתה להתקדמותו של העולם, תוך ניסיון למנוע עריקה, היא סיגלה לעצמה את אותו בסיס אמוני, כי עם אמונה אי אפשר להתווכח. זה לא מדע שאתה יכול לסתור. למעשה הדת אוסרת על היחיד להעמיד אותה במבחן ובהשוואה לתאוריות אחרות- תמים תהיה עם ה´ אלוקיך´ וכו´
4. בנוגע למה שכתבת על היווצרות יש מאין, אמנם זה דבר שנראה כלא טבעי ווקשה לתפיסה, אך עדיין אתה לא יכול להוכיח באמצעותו כלום- אמנם זו שאלה מעניינת אבל מאיפה הביטחון שהתשובה היא באמת אלוהים? הרי ברמת העיקרון תמיד יכול להיות שהמדע ימצא תשובות גם לשאלה זו, וגם אם לא- זאת מניפולציה לקחת שאלה בלתי פתירה ולהציג לה פיתרון לא מוכח.
5. גם אם כל מה שאתה אומר הגיוני- עדיין לא הגיוני שבן אדם במאה ה21 יצהיר שהוא יודע בוודות של מאה אחוזים מה היה לפני כמה אלפי שנים. גם אנשים מאמינים עם מעט אינטלגנציה ופתיחות, אמורים להשאיר ברמת סבירות מסוימת (אפילו אלפית האחוז) את האפשרות שאולי הם טועים. הרי תאורטית- כל תאוריה בעולם עלולה להיות מופרכת ביום מן הימים.
לכן המוחלטות הגדולה של הדת היא המניפולציה הגדולה שלה.
לסיכום- כתבת לי שהחוברת שלך נועדה להוכיח שבמות היהודי הוא יעמוד מול האמת הפשוטה שהוא ניסה להכחיש אך מרוב פשטוותה היא לא ניתנת לוויכוח- ואני חולקת עליך מהטעמים המובאים לעיל ומעוד כמה טעמים.
אשמח אם למען הסדר. הטוב תגיב על הסעיפים כמו שהם ממוספרים בשאלתי, וגם אשמח אם תשתדל לענות לי על שאלתי ופחות להפנות אותי למאמרים או לצטט לי מתשובות לגולשים. (קראתי את זה כבר, וכאן המקום לאמר שגם את החוברת שלך קראתי לשאלתך עד הסוף).
תודה.
יפעת

תשובה

בס"ד
שלום יפעת.
1) מה שעשית נקרא בלוגיקה טיעון איש הקש. מעולם לא כתבתי "היקום מורכב, לכן השם קיים". אני כתבתי "קיים ביקום תכנון, ולכן יש לו מתכנן (כלומר אינטלגנציה הושקעה ביצירתו)", ומובן שיש קשר בין תכנון ובין מתכנן. התכנון נובע מאינטלגנציה, ואינטלגנציה דרושה ביצירת תכנון. כך שכל תוצר אינטלגנטי מלמד ישירות על מעורבותה של אינטלגנציה בתהליך (תכנון - מתכנן). לפיכך במקרה שלנו ישנו קשר ישיר בין A ל-B. מסיבות אחרות אני מזהה את המתכנן כבורא (כלומר, א-לוהים).
למרבה הצער אתאיסטים משתמשים שוב ושוב בטיעון איש הקש, ומציגים את הטענה שלי בצורה הפוכה מן המקור. מעולם לא הסקתי מההרמוניה שיש "א-לוהים". הסקתי מן ההרמוניה (התכנון הנצפה) שיש מתכנן (גורם אינטלגנטי). את המתכנן אני מזהה ככח עליון מטעמים אחרים לגמרי (ראו תשובה 5).

ההגדרה "יוצר" או "מתכנן" היא מדעית לחלוטין, מכיוון שהיא בסך הכל מציעה את האפשרות שהושקעה אינטלגנציה בפריט העומד בפני בחינה מדעית. יש בפנינו עדות מדעית לגמרי לקיומה של אינטלגנציה יוצרת. אם אנו מוצאים תכנון ביקום (כלומר עדות להשקעת אינטלגנציה), נסיק שמאחורי היקום ניצב מתכנן. מסקנה זו היא שרירה וקיימת. מהותו של המתכנן אכן אינה עומדת בפני חקירה מדעית, אלא רק בפני חשיבה הגיונית.

המסקנה שיש בורא אינה תיאוריה, אלא הסקת מסקנות ישירה מן המציאות עצמה. תכנון מעיד באופן ישיר על מתכנן, בדיוק כפי שהימשכותם של פריטים למרכז כדור הארץ מלמד על כח גריבטציה קוסמי, או כפי שאותות רדיו עקביים מן החלל היו מעידים על קיום יצורים תבוניים מחוץ לכדור הארץ.

הרחבת ההסבר:

 
2) גם אם חלפו מיליארדי שנים לא תיתכן מורכבות הנוצרת מעצמה. זמן רב אינו יותר מאשר אשליה, כאילו הזמן יכול ליצור חוכמה.
המציאות המדעית קובעת שככל שעובר זמן מנגנונים שהיו מורכבים רק מתפרקים ולא נבנים. היקום כולו מתקרר ומתפרק ולא נבנה ומתחדש.

כמו כן החוקים של הבריאה, כלומר חוקי הטבע הגאוניים של היקום, הופיעו מיד עם היווצרות היקום ולא "התפתחו" לאורך מיליארדי שנים. כך שכבר בראשית היקום הוכח שיש מתכנן גאוני שיצר את הכל בכוונה עצומה.>3) "תמים תהיה עם השם אלוקיך" נאמר בחיי היום יום, שלא ללכת למגידי עתידות ומנחשים בקלפים. ידיעת האלוקים היא כתובה בפסוק אחר: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים". חובה לדעת ולרק להאמין.

אם היהדות היתה "עוד דת ששרדה והתפתחה" כיצד יתכן שאין בכל העולם כולו עוד דת כמו היהדות? כיצד יתכן שאין עוד דתות הטוענות להתגלות אלוקית לעם שלם? כיצד יתכן שהיהדות היא הדת היחידה בעולם שמציעה ספר הוראות יצרן מפי אלוקים? כיצד יתכן שאין עוד דתות הטוענות לשליטה אלוקית בהיסטוריה בנבואות שהתרחשו לאורך אלפי שנים? וכיצד יתכן שהעם היהודי שרד ללא צבא ומדינה לאורך אלפי שנים כאשר הוא העם הנרדף והשנוא ביותר, בעוד כל האימפריות האדירות שניסו להכחידו נעלמו כליל (מצרים, יוון, רומא, פרס, גרמניה הנאצית).

זו עובדה שאין עוד היסטוריה כמו ההיסטוריה של עם ישראל, ואין עוד תורה כמו התורה של עם ישראל, ואין עוד עם כמו עם ישראל. מה שמצריך אותך לחקור את היהדות יותר מכל דת אחרת.) את לא יודעת בוודאות של מאה אחוזים שאין מאחוריך דוב בלתי נראה ששותה קולה, ובכל זאת את לא רצה בבהלה מהחדר שלך. כי אנו בני אדם רציונליים החיים על פי סבירות.

מי שיגיד לעצמו "הכל יכול להיות" עשוי גם לקפוץ מחלון ביתו במחשבה שאולי הוא בחלום או באשליה של "מטריקס". אדם כזה גם לא יצרוך תרופות אחרי שהוא יקרא את האזהרות שעליהן, והוא תמיד יפחד מהמוכר במכולת שעשוי להיות רוצח סדרתי או חייזר ממימד אחר הלבוש תחפושת.

אדם כזה גם יכול לכפור בכך שהיתה שואה, לטעון שזו היתה קונספירציה של מיליונים, או המצאה של היהודים השולטים בעולם כדי להשיג מדינה ושלטון, בסוף הוא ימצא את עצמו בבית סוהר אם יפרסם טענות אלה. אם הוא ימשיך ב"ספקנותו" הוא גם ימצא את עצמו כופר בטיסה של האדם לירח, כי הרי מאוד קל לזייף תמונות בימינו, ואולי גם זו קונספירציה נוספת של ארצות הבית? אולי בעצם גם נפוליאון לא היה ולא נברא, האנושות נבראה לפני חמש דקות עם כל הזכרונות שלה, וגם מלחמת האזרחים של ארצות הברית היא שקר שהמציאו אפריקאים... בסופו של דבר האדם הזה ימצא את עצמו בבית חולים פסיכיאטרי, אם לא יספיק להרוג את עצמו בטפשותו הרבה.

מה שאני מנסה לומר פה הוא דבר פשוט: בכל דבר אפשר להטיל ספק, אפילו בעובדה מדעית. אך אדם שהוא רציונלי לא אמור ולא צריך להטיל ספק במה שמעיד ההגיון הישר ולא נסתר על ידי עובדה אחרת, כמו שאמרו חז"ל "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות" - צריך לחיות על פי הנתונים והעובדות שברשותנו ולא להמציא לעצמנו פרשנות דמיונית לעובדות. על כן אף אדם רציונלי לא יכול לכפור בהיסטוריה מהימנה של עם שלם, ולא יכול להטיל ספק בשכל הפשוט המורה על מתכנן.
הנה מאמר חשוב על השאלה האם להתפלסף או ללכת עם האמת הפשוטה:

הרי סוף סוף את כל החשבונות הדמיוניים שהאתאיסט עורך על מציאות הבורא והתורה - הוא לא עורך כאשר הוא צריך לקנות חלב וביצים במכולת. כאן נמדד יושרו של האדם.
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה