זוגיות

התרת נשיאת מספר נשים לפי התורה

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רציתי לשאול שאלה שמטרידה אותי כבר זמן רב ומוסיפה להטריד אותי על אף שחזרתי בתשובה לפני מספר שנים. כיצד יתכן שהתורה הקדושה, שניתנה על ידי הבורא שמבין ללב כל ברואיו התירה לאדם לשאת יותר מאישה אחת? לי כאישה הדבר אינו נתפס כלל בדעתי. לא נראה לי שזהו צער שניתן לשאת בכלל וואדי שלא לחיות איתו בהשלמה. יש האומרים שחרם רבנו גרשום תקף רק ל 1000 שנה ומכאן שכבר ניתן להתירו. ומעבר לכך, הרי רצוננו לחיות ע"פ דין תורה ולא ע"פ גזירה של מדינות חיצוניות. כיצד ניתן לייחל למציאות כזו אם זה דין התורה? התורה היא על זמנית, ועל כן המציאות של נשיאת שתי נשים ויותר היתה אמורה להתאים גם לעכשיו. אני לא חושבת שהתחושה שלי היא יוצאת דופן ואני חושבת שהרבה נשים היו חשות כמותי. כיצד יתכן שהשם מאפשר צער בלתי נסבל שכזה בתורתו הקדושה? אודה מאוד לתשובתכם. אבקש שרק מי שבקיא היטב בנושא יענה לשאלתי, שנשאלת מעומק הלב ולא כהתרסה.

תשובה

שלום וברכה

ההיתר של נשיאת נשים מעיקר דין תורה מראה על כך שיתכן שיש לאדם כמה וכמה נשמות נקביות ששייכות לחלק הנשמה הזכרית של אדם אחד ויונקות ממנו. שני הנשים היו שני הנשים שייכות לחלקו, וכידוע כי ישנן הרבה אנשים שבאמת כולם בעלי חלקי נשמה אחת, ועל פי הקבלה ישנן שש מאות אלף נשמות יהודיות, אלא שהן נחלקות להרבה חלקים.

ההיתר ההלכתי המקורי הוא רק בהסכמתה המלאה של האישה הראשונה ומותנה בכוח וביכולת של הגבר לפרנס את שניהם ולתת להם את כל הצטרכותם.

נשיאת כמה נשים היתה נדירה במשך כל השנים כי אין הרבה נשמות גבריות שיש להם שייכות עם יותר מאישה אחת.

בכל מקרה גזרו חכמים שלא לשאת שני נשים לאחר שראו שהדבר גורם לקשים עצומים. אבל דין תורה מבוסס על האמת והאמת של הבריאה היא שיכול להיות שני נשים השייכים לגבר אחד.

אשמח להבהיר לך עוד עניין זה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:פוליגמיהחרם דרבינו גרשום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה