תורה ומדע

סיבוב כדור הארץ סביב השמש

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

הרב מרבה להזכיר את העובדה שאם כדור הארץ יתקרב מעט אל השמש הוא יישרף. מהו הביסוס המדעי לכך ?

תשובה

בס"ד
שלום וברכה,
יש צורך ביותר מנתון אחד כדי לאפשר את קיומנו העדין:
שמש יציבה: השמש חייבת להיות בעלת פלט אנרגיה יציב כדי לאפשר על כדור הארץ את קיום החיים. אם פלט האנרגיה של השמש היה קטן, אפילו לתקופה קצרה (תופעה לא נדירה כפי הנראה), כל המים על-פני כדור הארץ היו קופאים. מצב זה הוא בלתי הפיך, משום שלאחר הקפיאה, פני השטח הלבנים יגרמו להחזרת אנרגית השמש, והקרח לא יפשיר! כמובן שאם פלט האנרגיה של השמש יגבר, אפילו לתקופה קצרה, כל האוקיינוסים יתאדו והמים יברחו מהאטמוספירה, גם תופעה זאת אינה הפיכה.
שמש בעלת שכבות: מסתבר שקיימת שכבה בולמת לשמש, עמוק פנימה בשמש, הקרויה "אזור הקרינה". שכבה זאת מקיימת את הלחץ הנחוץ בליבת השמש כדי לשמור על רציפות התהליך התרמוגרעיני שבה. אילו יצאה הליבה מתוך שכבה זו - היתה השמש מתפוצצת ומתפזרת בחלל. היתכן כי מישהו יעז לומר כי במקרה שכבה זאת קיימת, ובמקרה דבר זה נחוץ לקיומה של השמש וכדור הארץ?
גודל כדור הארץ וגודל השמש: מוכרח שהשמש תהיה בעלת מסה מתאימה. מסתבר ששמש מסיבית מידי פולטת קרינה אולטרה-סגולה רבה מידי, שאינה מאפשרת את קיום החיים. שמש בעלת מסה קטנה מידי תדרוש מכוכב-הלכת להיות קרוב אליה (כדי לקיים מים נוזליים), ולכך מתלוות סכנות רבות מידי, כמו ''נעילת מסלול'', בו רק צד אחד של הכוכב פונה אל השמש (כפי שקרה לירח בסיבובו סביב כדור-הארץ). במצב כזה צד אחד הופך לוהט, השני קופא, והאטמוספירה כולה מתנדפת! ראו באיזה מצב עדין אנו שרויים.
מרחק מתאים: אילולא חום השמש, לא היו חיים על כדור הארץ. כדור הארץ נמצא במרחק 150,000,000 ק"מ מהשמש. לקיום החיים נחוץ מרחק מתאים מהשמש. מרחק גדול או קטן מדי ימנע קיום מים במצב צבירה נוזלי. אין כאן הרבה מקום למשחק: שינוי של 5 עד 15 אחוז במרחק של כדור-הארץ מהשמש יגרום לקפיאת או התאדות כל המים. אך יותר מכך, מעטפות הקיימות בשמש מונעות ממנה להפיץ קרני גאמא המסוגלות לכלות כל שמץ של חיים.
הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ נעה בין 20-30 מעלות, והיא האידיאלית ביותר לקיום חיים על פני כדור הארץ. בשאר הכוכבים הטמפרטורה גבוהה מאוד או קרה מאוד. אפילו בירח אנו מוצאים 120 מעלות חום!
מיקום סביב השמש: כמו כן, כדור הארץ חייב להיות במיקום הולם סביב השמש. כדור הארץ לא יוכל לשמור על אטמוספירה אם המסה שלו קטנה מידי, וימשוך אסטרואידים רבים אם המסה שלו תהיה גדולה מידי. כיצד לדעתכם הגיעו הכדורים הללו, השמש, כדור הארץ והירח, בדיוק למקום והמרחק המתאים במרחבים האין סופיים של החלל?
מקורות:
Rare Earth: Why Complex Life is Uncommon in the Universe

by Peter D. Ward and Donald Brownlee
ספר זה, Rare Earth, הוא ספר מדעי לחלוטין (הספר כולל מעל עשרים עמודים של הפניות ומראי מקום), המנסה להעריך את ההסתברות לאפשרות התפתחות חיים נוספים ביקום. הספר מסתמך על מחקרים מעודכנים מאד ועל תוצאות מחזית המחקר. הספר נכנס לעומק רב יחסית בנושאים מסוימים באסטרופיזיקה, ביולוגיה, כימיה וגיאולוגיה.
חומר רב מכל אלה מצאתי גם בספר "צבא השמיים" החל מעמוד 79 ו"השמיים מספרים" החל מעמוד 329 ומן הספר "מסילות אל האמונה" שסיכם קטעים נבחרים משני ספרים אלה. אילולא המדע, לא היינו יכולים לעמוד על הדיוק העצום שבבריאה ולהביא הוכחות כה רבות לקיום האלוקים.
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה