חברה והשקפה
דרכי נועם ונתיבי שלום
- כ"ו אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום רב לך כבוד הרב, לא פעם קראתי בפרשת השבוע כזאת או אחרת על כך שכל יהודי מעם ישראל מצווה לרצוח אדם אחר (גם יהודי) שמבצע עברות כאלו ואחרות (למשל הסתה נגד התורה והקב"ה כמו שהיתה בפרשת ראה בשבוע שעבר שהעונש הוא סקילה) ועוד כלני סיטואציות שדינם מיתה. ראשית, הדבר לא מתיישב לי עם כך שהמציל נפש אחת מישראל מציל עולם ומלואו. ובאופן כללי עם כל הלך הרוח של התורה היפה שלנו שדרכיה דרי נועם וכו´. האם תוכל לעזור ולהסביר את הנושא? ושנית, גם אם אבין את ההצדקה לרצח, למה זה חייב להיות מבוע ע"י בני ישראל ולא ע"י אחר? (כוח טבע כזה או אחר) תודה רבה לך
תשובה
שלום וברכה
אין זכות לאף אחד להרוג ללא בית הין סנהדרין גדולה בת 23 איש שהיתה דנה בדיני נפשות. כמעט שלא נגזרו דיני מוות על ידי הסהנדרים עד שאמרו בגמרא שבית דין שדן גזרדין מוות אחת לשבעים שנה היתה נקראת "בית דין קטלנית".
אם האדם התחייב בבית דין מיתה, שליח בית דין הממית לא יקבל טבע רציחה וזאת על פי דברי רבינו האור החיים הקדוש דברים פרק יג פסוק יח
(יח) ונתן לך רחמים ורחמך. כוונת מאמר זה כאן לפי שצוה על עיר הנדחת שיהרגו כל העיר לפי חרב ואפילו בהמתם מעשה הזה יוליד טבע האכזריות בלב האדם, כמו שספרו לנו הישמעאלים כת הרוצחים במאמר המלך כי יש להם חשק גדול בשעה שהורגים אדם ונכרתה מהם שורש הרחמים והיו לאכזר, והבחינה עצמה תהיה נשרשת ברוצחי עיר הנדחת לזה אמר להם הבטחה שיתן להם ה' רחמים הגם שהטבע יוליד בהם האכזריות מקור הרחמים ישפיע בהם כח הרחמים מחדש לבטל כח האכזריות שנולד בהם מכח המעשה.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il