חברה והשקפה

דרך הטבע כהנהגת הבורא

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב רציתי לדעת איך מסתדר המושג דרך הטבע עם זה שהכל ידוע ומתוכנן מראש? מצד אחד דרך הטבע זוהי הנהגת הבורא,ומהצד השני הכל מלמעלה.לדוג´, לפי דרך הטבע אם אני ילמד באוניברסיטה תואר ראשון/שני,הסיכוי שלי למצוא עבודה גדל,ומהצד השני מזונותיו של אדם קצובים לו.דוג´ נוספת,כולם מדברים עכשיו על מלחמה עם איראן,ומדרך הטבע אנחנו צריכים לעשות מה שמוטל עלינו התגוננות/תקיפה וכו´ ומהצד השני הרי ה´ יכול להפיל את איראן בלי בעיה. לפעמים זה נראה כאילו יש את דרך הטבע וכשה´ רוצה הוא מתערב.כמה אפשר "להסתמך" על דרך הטבע הרי זוהי הנהגת הבורא? תודה

תשובה

בס"ד

שלום לך יוני

אענה לך בע"ה לפי סדר השאלות, אבל קודם לפני שננסה לענות לך, חשוב שיהיה ברור שהקב"ה ברא את העולם באופן כזה שיתנהג דוקא ע"פ הטבע, וודאי שהטבע זה ה', ואפילו שנראה לנו שהטבע עושה את הדברים הכל ה' עושה, וכלשון הגמרא אין אדם מזיז אפילו את אצבעו אלא אם מכריזין עליו מהשמים.

שנית להשתדלות שלנו לפרנסה אין שום קשר לתוצאות בשטח,ז"א שמזונותיו של אדם קצובין מראש ללא שום קשר לעבודה שאנחנו עובדים או לומדים באוניברסיטה כדי להוציא תואר (שמזה אתה מתכנן בע"ה להתפרנס). העמל על פרנסה הוא עונש שקבלנו בגלל חטאו של אדם הראשון שנענש בעונש של 'בזעת אפיך תאכל לחם', שאי אפשר להתפרנס אלא אם עושים השתדלות.

בוודאי שה' יכול להפיל את איראן בלי שנצטרך לעשות שום פעולה השאלה היא האם אנחנו זכאים לכך ומכיון שאין אנו יודעים אם אנחנו זכאים, וגם בשטח אין אנו רואים שה' עושה זאת אנו חייבים לעשות את ההשתדלות מצדינו וגם אם נצליח זה לא אנחנו אלא ה' עשה זאת, וודאי שה' לא מתערב אלא הוא עושה את הכל רק הוא מתלבש בטבע וזה חלק מהגלות, ההסתר פנים שנראה לנו שהדברים נעשים על פי הטבע בו בזמן שהכל ה' עושה:

בברכת חזק ואמץ

מנחם מנדל  

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה