הלכות ומנהגים

האם מותר לשנוא מישהו בלב מבלי להראות לו?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב! אני חוזר בתשובה כבר יותר מ 8 שנים בבית הכנסת בו אני מתפלל אני ועוד כמה אנשים לומדים בין מנחה לערבית משניות והלכות יש אדם כשאני שואל שאלות בקשר להלכות ואין לו תשובה הוא עונה לי תשובות פוגעות כמו :אתה חוזר בתשובה ויש לך עוד הרבה לילמוד ,או שזו שאלה טיפשית למרות שיש בה היגיון הדבר גרם לי כבר לשנוא את אותו אדם אבל למרות זאת אני מדבר איתו ולא מראה את השנאה רציתי לשאול : (1)האם הדבר נחשב לשנאת חינם? (2)ואם כן כיצד אני מתגבר עליה? תודה מראש!

תשובה

שלום לך אברהם

קודם, כל הכבוד לך שהנך מתגבר ולא מראה את השנאה. אבל בא ננסה לראות איך אפשר לגמרי להוריד את השנאה שיש לך בלב, לכאורה צריכים להבין כשאומרים בעוון שנאת חינם נחרב בית המקדש למה קוראים לזה שנאת חינם הרי ברוב המקרים כשאדם שונא אדם זה בגלל שעשה לו משהו אז למה לקרוא לזה חינם זה בכלל לא חינם ? אלא אנחנו כיהודים מאמינים חייבים להאמין שכל דבר שנעשה הכל מאת ה' כולל חבר שפוגע ואם מאמינים כך אין מה לכעוס על החבר כי לא הוא פגע בך אלא ה' גרם לך את זה ולכן זה נקרא שנאת חינם כי הוא רק שליחו של מקום, כן אנו מוצאים אצל דוד המלך שכשבאו לשכנעו שיהרוג את שמעי בן גירא בגלל שקילל אותו קלללה נמרצת שמדין מלכות היה מותר להרגו תשובת דוד היתה נחרצת מאוד, אלוקים אמר לו קלל, אין לי שום חשבון אישי עם שמעי בן גירא אני לא יכול להרוג אותו.

לכן תנסה לעבוד עם עצמך תאמין שהכל מאת ה' וזה יעזור לך להוריד השנאה שיש לך עליו, זו עבודה לא קלה אבל כדאית, כך תחסוך שנאה גם אנשים שפוגעים, חוץ מזה תנסה להעיר לו בעדינות שזה פוגע בזה. רוב הסיכויים שהוא לא מודע שהנך נפגע ממנו.

בהצלחה מנחם מנדל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה