שאל את הרב - כללי

יחוס שבט דן ושבט זבולון

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, 1.בספר דברי הימים א´ מסופר על מניין שושלת האדם הראשון ועד שבטי ישראל (בני יעקב) במנין השבטים הועלו כל שבטי ישראל מלבד שבט דן האם סילוף זה מכון או שמא נעלם במכוון ואם במכוון מדוע זה ולמה? ואם נעדר במכוון אז למה? 2. באחד השאלות שהוצגו לך בענין שבט דן העלת על נס את ספר הזוהר ובו מצויין שיד ימינו של "מלך המשיח" יהיה משבט זה אזי..האם ישנה הפניה למקור ומדוע לדעתך דווקא ממנו(שבט דן) יצא יד ימינו? בכבוד רב, ובתודה.

תשובה

שלום וברכה

א. מלבד שבט דן שלא הועלה יוחסו, גם זבולון לא נרשם יחסו. ומבני נפתלי לא הוזכרו אלא ארבע צאצאים, בפרק ז פסוק יג. ולפיכך כתב בעל הספר את מה שכתב בפרק ב פסוק א. ראה שם בפירושי רש"י, רד"ק, ומלבי"ם.

ראה עוד ברש"י דברי הימים א פרק ז פסוק יג:

"בני נפתלי יחציאל וגו' - מה שלא נתיחס יותר זהו הטעם כמפורש בשלהי מגילת ירושלמי ג' ספרים מצא עזרא וכל אחד ואחד מן היחס ומה שמצא כתב ומה שלא מצא לא כתב, ומן בני נפתלי לא מצא יותר, וזהו הטעם שכל היחס הזה מייחד בדילוגים כי דילג מספר זה אל ספר זה וחברם, ומה שלא היה יכול לכתוב בספר זה כתב בספר עזרא, תדע כי נאמר בסמוך וכל ישראל התיחשו והנם כתובים על ספר מלכי ישראל ויהודה הגלו לבבל, פתרון: אם רצונך לידע יחס עשרת שבטים לך לחלח וחבור נהר גוזן וערי מדי כי ספר דברי הימים שלהם גלה עמהם אבל יהודה מצאתי ספרן בבבל ומה שמצאתי כתבתי".

ב. המקור בזוהר פרשת בלק (ח"ג דף קצ"ד ע"ב) הגבורות שיעשה לעתיד שריה בן דן במלחמת משיח בן יוסף, ואחר כך יהיה מקויים 'לישועתך קויתי ה'' (בראשית מט, יח),  כי אחר כך יבא משיח צדקנו.

בהצלחה - מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה