חברה והשקפה

כיצד להצדיק את השם גם בפטירת אדם אהוב לנו?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

איך אפשר להאמין שאלוקים לטובתי אם אמא שלי נפטרה שהיא הייתה בת 39? איך אני אמורה להרגיש שהגיע לה או שהגיע לי לגדול בלי דמות שיבין אותי בחיים? איך אני לא אמורה לקבל את זה בתור עונש? ואם זה עונש למה הגיע לנו?

תשובה

שלום וברכה

לא נוכל לדון על הסיבות למות אימך בקשר למה שנגזר על אימך, אימך כבר בעולם האמת יש להניח שהיה טוב לה יותר להיות בגן עדן  - עולם השכר מאשר כאן בעולם הזה.

נדון מעט בהשלכות שנבעו ממות אימך עלייך.

ראשית נשכיל ונבין שאכן יש מושג של עונש של בורא עולם. אבל מטרת העונש אינה נקמה או שנאה חלילה אלא הטבה לאדם גם כדי להדריכו ולהביאו לדרך הטובה וגם כדי להביא עליו טובה עולם הבא לשא יבוא לעולם הבא עם חטאים והוא מאמר הפסוק דברים פרק ח

(ה) וְיָדַעְתָּ עִם לְבָבֶךָ כִּי כַּאֲשֶׁר יְיַסֵּר אִישׁ אֶת בְּנוֹ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ מְיַסְּרֶךָּ:
(ו) וְשָׁמַרְתָּ אֶת מִצְוֹת יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וּלְיִרְאָה אֹתוֹ:
על כן אף אם מדובר בעונש על עוונות יש בזה רק לטובת האדם.

זאת ועוד יתכן בהחלט שלא מדובר בעונש אלא בתועלת גדולה לנפשך, אף אם את לא רואה כל תועלת בכך שנשארת ללא אימך, יתכן שזה מקרב אותך לתיקון שלך בעולם. למשל יתכן שבזכות זה קיבלת רחמים על כל יצורי תבל ובזכות זה את מתעסקת בחסד ורחמים לבריות או כל סיבה אחרת. אולי כך את יכולה לתת לילדייך הרבה חום ואהבה וכדו'.

לסיכום את חשבונות שמיים לא נבין ולא נדע אבל נדע בוודאות שהבורא הוא טוב ומטיב ורחמיו על כל מעשיו וכל מה שנעשה בעולם הכל בחשבון נכון ומדוייק וכמו שואמרים בצידוק הדין את הפסוק בפשרת האזינו "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט א-ל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא".

העיקר כעת ללכת בדרך הטובה והישרה ולעשות את הטוב בעיני האלוקים ב=הן במצוות שבין אדם לחבירו והן במצוות שבין אדם למקום ובכל נעשה נחת רוח ליוצרינו וכבוד גדול להורינו בעולם האמת שזוכים להרבה כבוד ויקר כאשר הילדים הולכים בדרך הנכונה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה