שאל את הרב - כללי
קיקיון
- כ"ג תמוז התשע"ד
שאלה
שלום רב כבוד הרב רציתי לשאול, למה הכוונה שהקיקיון היה בכדי לעשות צל מעל ראשו של יונה? האם מפני השמש? ואולי לא? הרי על הקיקיון כתוב שבין לילה היה ובין לילה אבד... איזה צל יש בלילה? איזה שמש יש בלילה? הוא הרי נמצא בחושך, בעלות השחר למחרת, רמז לכך שהוא נמצא בלילה. ויהי כזרוח השמש זה רמז למה שקורה בעלות השחר. אשמח לתשובה בברכה אליה
תשובה
לכבוד השואל,
פירש המלבי"ם "שבין לילה היה ובין לילה אבד" - "שהוא ציץ נובל שאין בו ממש", כלומר, שלא נאמרו מילים אלו במדוייק, אלא כפתגם, וכדי להדגיש את חוסר החשיבות של מציאות הקיקיון נגד אנשי נינויה. אבל עצם צמיחת הקיקיון היה ביום וכמו שכותב שם המלבי"ם לפני כן: "כי צל הסוכה לא היה מגין הרבה כמ"ש וישב תחתיה בצל, מבואר שלא היה הצל בכל הסוכה, כי דפנות הסוכה לא סככו רק נגד הצד שעמדה שם השמש, והוצרך לישב בבקר תחת קיר מזרחי, ובצהרים לא היה צל כלל. והקיקיון עשה צל למעלה על ראשו". והמבואר מדבריו, שהקיקיון הואיל ליונה בזמן הצהרים, כאשר כבר לו היה לו תועלת של הצל מסוכתו.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il