תורה ומדע
איפה מוזכר עולם הבא בתורה?
- כ"ד תמוז התשע"ד
שאלה
איפה מוזכר עולם הבא בתורה? ואם לא מוזכר, מאיפה לומדים על כך שיש עולם הבא? ולמה עולם הבא לא מוזכר בתורה (שבכתב)
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
התנ"ך אומר אינספור פעמים שכל אדם ואדם יקבל שכר ועונש על כל מעשיו בעולם הזה, על כל חטא יענש ועל כל מצווה יקבל שכר. כך שהדבר הובטח לנו.
בראשית (פרק ב, ז): "ויצר ה' אלוקים את האדם עפר מן האדמה וייפח באפיו נשמת חיים, ויהי האדם לנפש חיה".
בראשית (פרק ה, כג): "ויתהלך חנוך את הא-לוהים ואיננו, כי לקח אותו א-לוהים". בראשית (פרק לה, יח): "ויהי בצאת נפשה כי מתה".
בראשית (פרק טו, טו): "ואתה תבוא אל אבותיך בשלום תקבר בשיבה טובה" (- נאמר על אברהם).
ירמיהו (פרק לב, יח): "האל הגדול הגיבור, ה' צבאות שמו, גדול העצה ורב העליליה, אשר עיניך פקוחות על כל דרכי בני אדם, לתת לאיש כדרכיו וכפרי מעלליו".קוהלת (פרק יב, א): "וזכור את בוראך בימי בחורותיך... כי הולך האדם אל בית עולמו וסבבו בשוק הסופדים, עד אשר לא ירחק [ירתק] חבל הכסף ותרוץ גולת הזהב ותישבר כד על המבוע ונרוץ הגלגל אל הבור - וישוב העפר על הארץ כשהיה, והרוח תשוב אל הא-לוהים אשר נתנה. הבל הבלים אמר הקוהלת, הכול הבל. ויותר שהיה קוהלת חכם, עוד לימד דעת את העם... סוף דבר הכול נשמע, את הא-לוהים ירא ואת מצוותיו שמור, כי זה כל האדם. כי את כל מעשה הא-לוהים יביא במשפט, על כל נעלם, אם טוב ואם רע".
הסבר: פסוקים אלו מלמדים שא-לוהים שופט כל אדם ואדם לאחר מותו, בהתאם למעשיו הטובים והרעים. הכרתת הנפש מן התורה:
הסבר: פסוקים אלו מלמדים שא-לוהים שופט כל אדם ואדם לאחר מותו, בהתאם למעשיו הטובים והרעים. הכרתת הנפש מן התורה:
שמות (פרק יב, יט): "ונכרתה הנפש ההיא מעדת ישראל".ויקרא (פרק ז, כז): "ונכרתה הנפש ההיא מעמיה".ויקרא (פרק כג, ל): "והאבדתי את הנפש ההיא מקרב עמה".במדבר (פרק טו, ל): "ונכרתה הנפש ההיא מלפני".הסבר: על עבירות רבות בתורה נאמר כי נפשו של האדם תיכרת מעם ישראל, על אף שלא הורגים עליהן בשום דרך, ועוברי כריתות רבים חיים עד גיל שיבה. מכאן ניתן להבין את הזהרת התורה, שאין הכוונה למות הגוף (הרי כתוב "הנפש ההיא"), אלא לכריתת הנפש של האדם בעולם הבא על ידי הא-לוהים. מה שגם אומר, שיש מקום מיוחד לכל נפשות עם ישראל בעולם הבא. וכעת גם יובן הביטוי הנפוץ על הנפטרים בתורה - "ויאסף אל עמיו". מכאן החוטא לא יצטרף אל עמו במותו, בעולם הבא. האיסור לפנות אל המתים:
דברים (פרק יח, יא): "לא תלמד לעשות כתועבות הגויים ההם, לא ימצא בך... וחובר חבר ושואל אוב וידעוני, ודורש אל המתים", שמואל א' (פרק ב, ו): "ה' ממית ומחיה, מוריד שאול, ויעל".דניאל (פרק יב, ב): "ורבים מישני אדמת עפר יקיצו, אלה לחיי עולם ואלה לחרפות לדראון עולם". ימדו חז"ל על העולם הבא (מסכת ברכות, דף יז, א): "העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתייה, ולא משא ומתן ולא פריה ורבייה, ולא משא ומתן, ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות, אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה".
הסבר: בכלל זה מלמדים אותנו חז"ל שמציאות העולם הבא אינה גשמית. מכאן גם ניתן ללמוד שכל מאמרי חז"ל על אכילה ושתייה בעולם הבא נאמרו בדרך משל ותיאורים ציוריים שיובנו בשכל אנוש
דברים (פרק יח, יא): "לא תלמד לעשות כתועבות הגויים ההם, לא ימצא בך... וחובר חבר ושואל אוב וידעוני, ודורש אל המתים", שמואל א' (פרק ב, ו): "ה' ממית ומחיה, מוריד שאול, ויעל".דניאל (פרק יב, ב): "ורבים מישני אדמת עפר יקיצו, אלה לחיי עולם ואלה לחרפות לדראון עולם". ימדו חז"ל על העולם הבא (מסכת ברכות, דף יז, א): "העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתייה, ולא משא ומתן ולא פריה ורבייה, ולא משא ומתן, ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות, אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה".
הסבר: בכלל זה מלמדים אותנו חז"ל שמציאות העולם הבא אינה גשמית. מכאן גם ניתן ללמוד שכל מאמרי חז"ל על אכילה ושתייה בעולם הבא נאמרו בדרך משל ותיאורים ציוריים שיובנו בשכל אנוש
מכל מקום, מטרת התורה היא שבני ישראל יעבדו את ה' מתוך אהבה אמיתית, ללא בקשת תמורה: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך, ובכל נפשך ובכל מאודך" - אפילו נוטל את נפשך! שזוהי מצוות קידוש השם הגדולה ביותר.
בני ישראל קיבלו במסורת פרטים וסודות על העולם הבא, אך הם מעולם לא הפכו זאת לעיקר, כי העיקר האמיתי הוא לעבוד את ה' באהבה, ולא בשביל לקבל תמורה. בדורות מאוחרים יותר, ועם ירידת הדורות, נוצר הצורך לספר יותר על הסודות של העולם הבא, על מה שיש בגן-עדן וגהנום.
חפש בבקשה בגוגל את החוברת "שיחה גורלית". חשוב מאוד שתקרא אותה מתחילה ועד סוף. אני בטוח שתהנה.
אני עומד לרשותך בכל שאלה.
שלך בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il