הלכות ומנהגים

מספר שאלות בענינים שונים

  • כ"ו תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום, רציתי לשאול מספר שאלות: 1) אם אני כועסת על משהו ועדיין לא בצלחתי לסלוח לך האם בכל זאת אני צריכה להגיד את ה"הריני מוחלת וסולחת" בקריאת שמע על המיטה, כשאניעדיין לא סולחת למשהו, ואם אני אומרת כשאני עדין כועסת האם זה נקרא שסלחתי לו אפילו שבליבי עדיין נשארה טינה? 2) כשיוצאים מהשרותים ונמצאים לפני הארוחה איך צריך לנהוג ללגבי נטילת ידיים וברכות האשריצר ועל נטילת? (לפי הרב עובדיה..) 3) האם מותר לשמוע שירים בשרותים ובמקלחת כשלפעמים יש שם מילים מפסוקים - ומה לגבי שירים ששומעים מבחוץ? 4) האם האיסור לשקר מוזכר רק ב"מדבר שקר תרחק" או שיש מקום אחר ששם זה כתוב בצורה חמורה יותר שלא רק תרחק - ואיך עושים תשובה על שקר האם צריך לומר לבנ"א ששיקרנו לו - ששיקרנו , ומה אם חלף מאז זמן רב, ומה אם השקר אינו ממשי אלא סתם סיפור בעלמא..? 5) יש נשים שיש להם שיעור יתר בפנים וסובלות מאוד כדי להוריד אותו, האם הסבל הזה ג"כ נחשב ל"כפרת עוונות"? האם כל סבל גם נפשי נקרא כפרת עוונות? תודה רבה מאוד

 

תשובה

שלום וברכה

1. את יכולה לומר הריני מוחלת וסולחת ולחשוב בראש שלפלוני/ת את לא מוחלת עדיין לגמרי.

2. הנה הפסק מספר ילקוט יוסף 

אם הוצרך לנקביו ורוצה לאכול מיד, יטול ידיו בסירוגין ג' פעמים, ויכוין בנטילה זו אדעתא דהכי שרוצה לאכול, ויברך על נטילת ידים וינגב, ומיד יברך אשר יצר. ואין ברכה זו חשובה כהפסק בין הנטילה לבציעת הפת, שבלאו הכי מעיקר הדין לדעת מרן מותר להפסיק בין הנטילה לברכת המוציא, כאשר יבואר להלן. ואם אינו חושש שישכח מלברך ברכת אשר יצר, יאכל כזית של המוציא, ואחר כך יברך אשר יצר. ומה שכתבו בכמה אחרונים שיטול ידיו לעשיית צרכיו, ויברך אשר יצר, ואחר כך יחכך ידיו במקומות המכוסים שבגופו, ושוב יטול ידיו ויברך על נטילת ידים, אין זה נכון לנהוג כן לפי ההלכה, שמכניס עצמו בידים לספק ברכה שאינה צריכה.

3. שירים של פסוקים אין לשמוע אולם יש מבחוץ שיר של פסוקים יש להיזהר שלא לכוון להקשיב לשיר ומה ששומע בעל כרחו אין בו כל איסור.

4. כל שקר שלא היה כתוצאה משקר זה הפסד לרעהו אין צורך לבקש מחילה מהחבר ודי בתשובה כלפי ה' יתברך רק אם הוא שיקר לחבירו כדי להיפט ממון וכדו' הוא חייב בבקשת סליחה.

5. בוודאי ללא כל ספק שנשים אלו יש להם כפרת עוון.

בברכה,

בנימין שמואל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה