שאל את הרב - כללי

מעלות לימוד התורה

  • כ"ח תמוז התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. שמעתי את ההרצאות המדהימות של הרב יוסף בן פורת על הסוד שמניע את העולם ועל החרדים. עקב זאת ברצוני להבהיר כמה דברים: 1. האם באמת בכל זמן שאני לומד תורה בקול אני מאיר את העולם באור רוחני? אם כן האם זה נכון גם כשאני מקשיב לדברי תורה בהרצאה/שיעור. 2. הרב יוסף בן פורת אמר שאם לימוד התורה ייפסק בכל העולם אפילו לרגע אחד כל הקוסמוס יקרוס.. אז מה קורה בימים שאסור ללמוד תורה שהם 9 באב ויום הכיפורים. 3. בספר המהפך 3 של הרב זמיר כהן מובא שהתלמוד תורגם לכמה שפות זרות (ונדמה לי שגם התנ"ך עצמו). האם גוי שלומד תורה בשפה שהיא לא עברית יוצר השפעה חיובית על העולם כמו שיהודי שלומד תורה יוצר? 4.בגמרא במסכת סנהדרין קא , א כתוב: "אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא".. זאת אומרת שמעולם לא היה אדם ולעולם גם לא יהיה אדם שהוא 100% נקי מעבירות וחטאים (תקן אותי אם אני טועה)..אז אני שואל אותך ברשותך כבוד הרב האם אדם צדיק הוא אדם שלומד תורה בקביעות? כי הרי התורה מלטשת את מידותיו של האדם, עושה אותו אדם טוב יותר ומשנה אותו לטובה. או שאדם צדיק הוא אדם שהמצוות שהוא עושה מרובות מהעבירות/חטאים שלו. או שיש הגדרה אחרת ל "צדיק"? תודה רבה רבה מראש על התשובות!!

תשובה

לכבוד השואל, 

1. כן. לא באותה עוצמה כמו בהגהת האותיות. 

2. ביום הכיפורים אין איסור ללמוד תורה.

בט' באב גם מותר ללמוד תורה, רק שחייבים ללמוד דוקא אותם דברים שאינם גורמים היסח הדעת מן האבילות על בית המקדש, כגון חלקי הגמרא המדברים אודות החורבן, או גמרא המדברת מהלכות אבלות, וכדו'.

3. כפי הבנתי, אם גוי לומד תורה הוא לומד אותה כחכמה גרידא, כי אין נפשו קשורה לשורש התורה כמו שקשורה הנשמה של יהודי; וממילא אינו מושך אה עוצמת האינגיה מן השורש כמו כאשר יהודי לומד תורה. 

4. אעתיק לך הגדרת צדיק שע"פ הספר תניא (מchabadpedia):

"צדיק הוא כינוי ליהודי שהגיע לדרגא מסוימת בעבודת ה'.

הרמב"ם מתאר את הצדיק כמי שאם ישקלו את זכויותיו אל מול חובותיו, יִמָּצֵא כי זכויותיו מרובים על חובותיו. זאת-אומרת, שהיהודי נקרא צדיק באם עשה במשך חייו יותר מצוות מאשר עברות.

אדמו"ר הזקן מבאר בספר התניא כי הגדרה זו של הרמב"ם איננה ההגדרה האמיתית של הצדיק, אלא כינוי (שם המושאל) לעניין השכר והעונש בלבד, מאחר ואותו יהודי הינו "צדיק בדינו" לאחר שזכה בדין ונמצא כי זכויותיו מרובים על עוונותיו.

לעומת זאת מסביר אדמו"ר הזקן כי הצדיק הוא באופן כללי יהודי שהגיע לאחת משתי הדרגות:

  • הפך את נפש הבהמית שלו לטוב, וגרם לה להיות בצד של הקדושה (צדיק זה נקרא "צדיק וטוב לו", מאחר שהפך את שני הפנים באישיותו הנפש אלוקית והנפש בהמית לטוב).
  • ביטל והעלים את הנפש הבהמית שלו (צדיק זה נקרא "צדיק ורע לו" מאחר והרע שבו רק כפוף ובטל לטוב שבו, ולא חלף ועבר לגמרי כמו ה"צדיק וטוב לו")."

ומוכח מכאן שברור שאדם צריך ללמוד תורה בקביעות ושהתורה  מלטשת את מידותיו ועושה אותו אדם טוב יותר, ומ"מ עיקר ההגדרה של "צדיק", 1) בפשטות (לשיטת הרמב"ם) - תלוי  במספר המצוות שאדם עושה; או 2) באופן יותר פנימי - תלוי בהשפעה למעשה שיש לאדם על העולם [כלומר , כשהוא הגיע  למדריגה שהוא לא נשפע על ידי אנשי וחפצי העולם שמסביבו, אלא להיפך,  שהוא משפיע עליהם].

בברכה, 

רב נחום

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה