תורה ומדע

כי טוב

  • כ"ד אב התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב כבוד הרב רציתי לשאול, מדוע ביום השלישי נאמר פעמיים "כי טוב" ואילו ביום השני זה לא נאמר כלל. שכן, המשפט וירא אלהים כי טוב מופיע שישה פעמים, כביכול "כי טוב" על כל יום של בריאה, אך ביום השני זה כלל לא מופיע וביום השלישי זה מופיע פעמיים. האם היום השני והשלישי אחד הם? או שמישהו "ערך" מחדש את הפסוקים הללו? כמו כן, איזה היגיון יש בכך שהשמש נבראת אחרי הצמחים? זאת הוכחה לכך ש"יום" זה אכן יום של 24 שעות, אחרת הצמחים היו מתים ללא פוטוסינטזה עם השמש. אלא אם כן גם כאן יש "עריכה". בברכה אליה

תשובה

שלום וברכה

ומפני מה לא נאמר כי טוב ביום שני, לפי שלא היה נגמר מלאכת המים עד יום השלישי, והרי התחיל בה בשני, ודבר שלא נגמר אינו במלואו וטובו, ובשלישי שנגמרה מלאכת המים והתחיל וגמר מלאכה אחרת, כפל בו כי טוב שני פעמים, אחת לגמר מלאכת השני,  ואחת לגמר מלאכת היום: 

אם ימי הבריאה ארכו שישה ימים כפשוטם, 24 שעות כל יום, אין ספק שהצמחים יכלו להתקיים יום אחד בלי פוטוסינתזה.

אולם הרמב"ן מבאר שהשמש לא נבראה ביום הרביעי אלא כבר ביום הראשון, אלא שביום הרביעי האטמוספירה השתנתה, באופן שקרני האור יכלו לחדור לפנים כדור הארץ. ייתכן שלפני כן היה חושך הנוצר מערפל כבד, ייתכן שהאור חדר רק בחלקו, אך גלגל השמש לא היה גלוי.
 
לגבי המושג "עריכה", הוא לא מתחיל בכלל.
התורה ניתנה לנו בספר אחד, שלא השתנה אפילו אחרי אלפיים שנות גלות. כך קיבלנו אותו מבורא עולם, נא חפשי בגוגל את החוברת "שיחה גורלית" וקראי אותה בעיון.
 
שלך בברכה, דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה