אמונה

גלגולים קודמים

  • כ"ח אב התשע"ד
אא

שאלה

שלום ברצוני להפנות את השאלה לרב דניאל בלס שליט"א: ידוע שאין בעולם כיום נשמות חדשות וכולנו היינו כאן בעבר. השם מעלים מאיתנו את העבר שלנו ,את הגלגולים הקודמים שלנו על מנת שזה לא יפריע לנו בחיים ,הבנתי שאם אדם היה יודע שהוא היה רוצח ועליו לתקן את העבר הוא לא יכל לחיות עם זה. אני שואלת- מי אמר שבהכרח ?אדם יכול לדעת שהוא היה רוצח או גנב ולהגיד "טעיתי ואני מתקן ... " מהיכן המסקנה שזה יפריע לו לחיות חיים תקינים ? ואני חושבת שההפך ,אם היינו יודעים מה היינו בגלגול הקודם זה יותר היה דוחף אותנו לתקן את העבר ... למשל אם אדם חילל שבת בעבר, הוא היה יודע היום "עשיתי טעות ,אני פה כדי לתקן ואני לא אחזור על זה " מה הרב אומר ? האם טענתי היא דבר כפירה כי השם החליט להסתיר ובוודאי שהוא צודק ? תודה מראש!

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
אלו הסיבות שעולות בדעתי לסיבה שה' מסתיר מאיתנו את סוד הגלגולים:
 
1. להפחית מהעונש: חשבונות שמים נסתרים מאיתנו. אך לעניות דעתי - הטעם שהאדם לא יודע את הגלגול הקודם - הוא כדי להפחית מהעונש שלו.
כי אדם שיודע את חטאו - צריך להענש יותר מאדם שלא יודע. כי חוסר הידיעה הוא בעצמו חצי מהעונש!
אלוקים מביא את האדם בגלגול לעולם הזה, דווקא במטרה שלא יידע - בכדי שלא יאלץ להענישו פי כמה וכמה בגיהנום.
 
2. עונש מידה כנגד מידה: בדרך זו האדם גם מקבל את עונשו מידה כנגד מידה. כפי שאדם הזיק את חבירו על לא עוול בחפו, כך גם האדם ירגיש בעולם הזה שהוא נענש על לא עוול בחפו. הוא נענש בדיוק כפי שהזיק - גם מבחינה רגשית, מידה כנגד מידה, וכך הכפרה שלו היא שלמה ומוחלטת.
  
3. להגדיל שכרו ומדרגתו של האדם בעולם הבא: לדעתי יש בכך גם מבחן של אמונה, עד כמה האדם בוטח ב-ה' שרוצה את טובתו, ועל המבחן הזה האדם מקבל שכר נצחי בגן-עדן, שזו גם מטרה לחזור בגלגול - כדי להגדיל שכרו של האדם לעולם הבא. כי הרי החיים כאן הם מבחן.
 
4. כדי שיזכה לרחמים: תירוץ נוסף ששמעתי פעם, הוא שהקב"ה מסתיר את מעשיו של האדם מגלגול קודם בכדי שירחמו עליו, כי אילו היו רואים קבצן ברחוב, ויודעים שבגלגול קודם הוא פשע, או היו רואים אדם חולה ויודעים שבגלגול קודם הוא רצח או הזיק - לא היו מרחמים עליו, ולא היו עוזרים לו כל כך, והעולם היה מאבד את הרחמים שלו על הנפגעים. וזה דרך אגב היו חטאם של חבריו של איוב, שהם חיו בדור של אמונה ולכן היו בטוחים לגמרי שאיוב חטא בחטא חמור ביותר, והם פגעו ברגשותיו של איוב עד כדי כך שאמר להם - שכל סבלו אינו שקול כנגד האשמה שמטיחים בו! כי כבודו של אדם חשוב לעיתים יותר מן הייסורים, ואדם מוכן לסבול הרבה בשביל כבודו העצמי. כך שאם ה' היה מגלה לכולם את חטאיהם, אנשים לא היו מרחמים יותר, והיו מאבדים צלם אלוקים, ומידת הרחמים שאלוקים דורש מן האדם, ועוד שהיו מאשימים איש את רעהו ופוגעים זה בזה, לא עוזרים ולא מרחמים. ולכן ה' הסתיר את סוד הגלגולים, שלא נדע מה היה, ונהיה שווים כולנו בעולם הזה בחוסר ידיעתנו על העבר, ונרחם איש על רעהו, וניתן צדקה ונרגיש את השני כמו שאנו מרגישים את עצמנו, כי כמו שאנו לא יודעים על מה אנחנו נענשים - כך גם איננו יודעים על מה חברנו נענש, וכך אנו מרחמים על השני כפי שאנו מרחמים על עצמנו, וזוכים ב"אהבתך לרעך כמוך". כך שהכל נעשה בחכמה.
 
5. והחשוב מכל - כדי שתהיה בחירה מלאה בעולם הזה: כי אם האדם היה יודע את מעשיו מגלגול קודם, הוא לא היה חוטא, ורק מן הפחד היתה מתבטלת הבחירה החופשית שלו. כי מהי האמונה, ומהו הקושי, אם האדם יודע בבירור הכל?
 
אני ממליץ בחום לקרוא את החוברת "שיחה גורלית" (לחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית") שמתייחסת בהרחבה לנושא הסבל ומטרת הבריאה.
 
בברכה,
דניאל בלס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה