חברה והשקפה

האם אכן יש כוח לעמוד בניסיונות

  • ל' אב התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום רב: נשאלתי ע"י אחותי שאינה שומרת תורה ומצוות, שאלה אמונית שלכאורה קשורה לידיעה והבחירה... אם אפשר בבקשה לענות תשובה שתספק אותה למרות שהיא אינה מבינה מספיק במושגים של אמונה השגחה וביטחון ידעיה מול בחיר הוכו'.תודה. כתוב שה' לא מעמיד אדם בניסיון שהוא לא יכול לעמוד בו. ובכל זאת אנו רואים מקרים שאדם לא עמד בניסיונות החיים ושם קץ לחייו למשל... או לדוגמא אדם שזכה ב 20 מיליון בלוטו, ולבסוף איבד את שפיות דעתו... או אדם שקיבל מחלה קשה והוא אינו מצליח להתמודד... מדוע אם כן ה' נתן להם ניסיונות כאלו שבסוף לא הצליחו לעמוד בהם?? תודה

תשובה

שלום וברכה

הקב"ה מביא ניסיון לאדם כדי לבחון אותו אם הוא יעמוד בזה או לא ולא מכריח את האדם לעמוד בניסיון. הניסיון הוא שיש לאדם 50 אחזו סיכוי להצליח ו50 אחוז סיכוי להיכשל והאדם מנוסה על ידי הבורא לראות האם יעמוד בניסיון או לא.

כמובן שהבחירה שלו האם להתאמץ עם כוחות נפשו הטמונים בו ולעמוד בניסיון, או שהאדם יבחר להתעצל ולא להשתמש בכוחות נפשו אלא לזרום עם הנסיון וליפול.  על כן יש כאלו שנופלים ונכשלים כי הם בחרו לא להתאץ ולעמוד בניסיון ויש אחרים שבחרו להתאמץ והם עומדים בניסיון.

דוגמא לדבר אתה ואחותך נולדתם לבית אחד וקיבלתם בערך אותו חינוך ובכל זאת אתה החלטת מרצונך להיות שומר מצוות ולדאבון לב אחותך עדיין לא שומרת מצוות, למרות שאילו היית מתאמצת יותר בוודאי היית מצליחה לעמוד בניסיון ולנצח את היצר הרע ואת כל הקשיים שהיו לה בוודאי כדי לשמור מצוות.

על כך אמר משה רבינו 

דברים פרק ל' 
(יט) הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ:
(כ) לְאַהֲבָה אֶת יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ וגו' 

בברכה,

בנימין שמואלי

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה