וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא

  • ב' אלול התשע"ד
אא

שאלה

בחומש שמות פרק א פסוק ו כתוב: "וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא" הרשבם מפרש: "כל הדור ההוא - שבעים נפש" בבראשית מו:ח-כז אנחנו מוציאים רשימה מפורטת של שמות בני ישראל הבאים מצרימה ובסופה כתוב "כל הנפש לבית יעקב הבאה מצרימה שבעים" (ברשימה מופעים רק 69 שמות - יוכבד נולדה בין החומות) 1. במדרש כתוב שמשה רבנו שעל את זרח בת אשר היכן נמצא מקום קברתו של יוסף. 2. בגמרא כתוב שבנו של שמעון (בנו של Knaanit) היה הנסיך של שבט שמעון במדבר 3. יוכבד אמו של משה רבנו גם חיה לאחר תאריך זה 4. אפרים היה בחיים במדבר, משום שהוא התאבל על בניו המתים -קושיה על הרשבם שמפרש שכל השבעים נפש של הדור ההוא מתו, הרי ארבעה אלו האריכו ימים. בילקות שמוני מובא שלא לומדים כלל - עדיין קשה להבין את הרשבם שאומר בפרוש שכל השבעים מתו. שמעתי מהרב דוד אלול שהוא ראה פרוש בשם הרדא שמסביר שהרשבם לא מתכוון על כל השבעים נפש. אלה הרי כתוב "וכל הדור ההוא" והרשבם בא לענות על השאלה על איזה דור מדובר פה. והרשבם פשות מסביר "דור שבעים נפש". עדיין קשה להבין את הרשבם, הרי אם כך היה צריך לכתוב: "וכל הדור ההוא -הדור של השבעים נפש" או לפחות "וכל הדור ההוא - של שבעים נפש " אם בכל זאת נקבל את פרוש הרדא על הרשבם היה צריך להיות כתוב בתורה: "וימת יוסף וכל אחיו והדור ההוא" מדוע הוסיף הקדוש ברוך הוא את מילת "כל" לפני "הדור ההוא"? בלי ה"את" היינו יכולים לקבל את פרוש הרדא על הרשבם. ידוע שאין מילה מיותרת בתורה הקדושה! עוד יותר, היינו יכולים לטעון שכמו שה"כל" לפני "אחיו" בא לרבות שכל האחים מתו, גם פה המילה "כל" באה לרבות על מיתת כל השבעים נפש הבאים מצרימה.

תשובה

שלום וברכה

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) במדבר פרשת פינחס דף קלב עמוד א 
 
 ואל תתמה שהרי שאול בן הכנענית היה מיורדי מצרים וחיה עד סוף ארבעים שנה של מדבר. והא כתיב (שמות א) וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא. תשובתך שהרי סרח בת אשר היתה מיורדי מצרים וחיית והיא נחשבת בערבות יריחו. ואין למדין מן הכללות ואפילו במקום שנאמר בו חוץ: 
האור החיים הקדוש מבאר שהיו כאלו שבאו מרצונם והיו כאלו שבאו שלא ברצונם הטוב. הדור ההוא - הכוונה היא לאלו שבאו מרצונם הטוב. הקטנים מאוד וחלק מהם שלא באו לרצונם הטוב, לא הפריעו להתחלת השיעבוד ולא מתו.
 
בברכה,
בנימין שמואלי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה