שאל את הרב - כללי

מה מותר ומה אסור לפני שמתחתנים?

  • ג' אלול התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, אני בחורה בת 20,חוזרת בתשובה. הכרתי לפני כחצי שנה בחור דתי בגילי ולפני כחודשיים התחלנו לצאת. לפני שבוע החלטנו שאנחנו רוצים למסד את הקשר, להתארס ולהתחתן בקרוב בעז"ה. לצערי, החבר שלי בצבא למשך ה10 חודשים הקרובים, ובהתייעצות עם הרב עזרא שיינברג- הוא אמר שלא להתחתן אלא רק בסמוך לתאריך השחרור מהצבא. אשמח אם תוכל לומר לי אם יש איזשהו עניין בלחכות עם החתונה והאירוסין עד לאחר הצבא? אם כן, האם צריך לשמור על "אש קטנה" ולהתראות ולדבר פחות מהרגיל?(נפגשים כל שבת מדברים בטלפון כמה פעמים ביום) בנוסף רציתי לשאול כמה שאלות שמטרידות אותי בתקופה האחרונה מאחר ואני והחבר שלי מרגישים יותר ויותר בנוח אחד עם השני מפעם לפעם שאנו נפגשים. 1. האם מותר לזוג לא נשוי לישון באותו הבית בזמן ששאר המשפחה נמצאים גם הם?(חשוב להדגיש שלישון באותו הבית נובע מהעובדה שהוא גר רחוק ממני והוא חוזר מהצבא רק בשבתות, וזהו הזמן היחיד שלנו לבלות ביחד) 2.האם מותר לנו לקנות מתנות אחד לשני? כמו ספרים... ושוקולדים(לא תכשיטים ובגדים ודברים יקרים) 3.האם מותר להגיד "אני אוהב\ת אותך"? 4.האם זה בסדר שזוג לא נשוי יגיע לרמת פתיחות בשיחות בינהם?לא בנושאים לא צנועים אך מה שנקרא "להרגיש חופשי"? 5. האם זה בסדר שאני אשתף אותו בעבר החילוני שלי שגם נוגע בנושאים לא צנועים?זאת אומרת, כמה לספר לו באמת על עצמי כדי שיכיר אותי טוב יותר? 6.האם לסוע למקומות מבודדים בטבע בשביל לראות נופים ביחד זהו ייחוד? 7.שאלה אחרונה שמעניינת אותי מאוד: שנינו ב"ה שומרים נגיעה,הוא מגיל 13 ואני בעקבות העובדה שאנחנו יוצאים נדרתי נדר לשמור נגיעה עם כל הגברים עד שאתחתן. מכיוון שנדרתי נדר, וזהו דבר חמור, רציתי לשאול מה זה אומר לשמור נגיעה בדקויות הקטנות? האם להחזיק עט ולגעת בו איתה זה נקרא נגיעה?או אם יש כרית בינינו או כל דבר אחר?או לזרוק אחד על השני בצחוק דברים זה בסדר? בנוסף,בגלל שנדרתי את הנדר, ולא כולם יודעים עדיין שאני שומרת נגיעה, הגעתי למצבים שבחורים פשוט באו וחיבקו אותי לפני שהספקתי לומר להם, האם זה חטא? והאם מוכרים בחנות או נהגי אוטובוס שאני צריכה להעביר להם כסף ובטעות נוגעת בהם, זה נחשב לחטא? מצטערת שזה ארוך, אשמח אם תוכל לענות. תודה רבה!!!

תשובה

לכבוד השואלת, 

יעזור הקב"ה שתוכלו להתחתן בשעה טובה ומוצלחת ולהקים בית נאמן בישראל. 

אנסה לענות על שאלותיך לפי מיטב ידיעתי בעזרת השם.

1. "אשמח אם תוכל לומר לי אם יש איזשהו עניין בלחכות עם החתונה והאירוסין עד לאחר הצבא?"

לא אדע מה היתה כוונת הרב, וגם אינני מכיר את פרטי המצב, לכן כדאי לחזור אצל הרב ולשאול אותו אודות הענין הזה.

2. "האם צריך לשמור על "אש קטנה" ולהתראות ולדבר פחות מהרגיל?"

כן, כדאי להשאיר את האש קטנה, והסיבה לזה, כי ככל שהריגשות מתעוררות אז באופן טבעי הם צריכים לצאת לביטוי בפועל (שזהרק שייך אחרי החתונה) או שהן נהפכות בתוך האדם לרגשות של תסכול ותרעומת כלפי הזולת, ח"ו - מכיוון שאין להם את המוצא הטבעי. לכן ככל שתוכלי להחזיק את המצב ב"אש קטנה", יותר בריא להתקשרות שלכם. (זה שנפגשים בשבת, צריכים ליזהר שלא יתארך הפגישה לשעות ארוכות (יותר מחמש ולמעלה בפעם אחת, וגם לא מאוחר בלילה או במקום חשוך; וזה שמדברים בטלפון כמה פעמים ביום, עדיף לעשות רק פעם בבוקר ופעם בערב, וגם זה לא מאוחר מידי בערב (אחרי 12) ולא לשעות ארוכות).

3. "האם מותר לזוג לא נשוי לישון באותו הבית בזמן ששאר המשפחה נמצאים גם הם?"

לא ידוע לי פרטי השאלה - כמה אנשים בבית, מהי קרבתם, ובאיזה חדרים ישנים - ולכן כדאי לשאול שאלה זו לרב המכיר את המצב מקרוב.

4.  "האם מותר לנו לקנות מתנות אחד לשני? כמו ספרים... ושוקולדים."

מותר.

5. "האם מותר להגיד "אני אוהב\ת אותך"? "

אין לומר בפירוש מילים האלו עד אחרי החתונה, כי מטבעם המילים האלו מעוררות את ריגשות הקירבה ביותר. אבל לכאורה אפשר לרמז על הענין בהשתמשות במילים אחרות ובאופן צנוע, וכגון, "אני לא יכול/ה להגיד את זה עכשיו, אבל את/ה יודע/ת מה שאני מרגיש בשבילך." 

6. "האם זה בסדר שזוג לא נשוי יגיע לרמת פתיחות בשיחות בינהם?לא בנושאים לא צנועים אך מה שנקרא "להרגיש חופשי"? "

כמובן שנושאים לא צנועים אין להזכיר; אבל בענין הפתיחות בעצמה ישנה ב' שלבים. 

יש שלב של בנין היכרות, כאשר הדיבורים מביאים לידי יותר הרגשת נעימות וחפשיות בין אחד לשני, שזה בריא וטוב לבניית הקשר; אבל יש שלב שמתחיל מיד אח"כ, שכאשר הזוג כבר מרגישים בנחת אחד עם השני, אז מתחילים הדיבורים החופשיים לעורר ג"כ רגשות חזקות פנימיות בין בני הזוג - וזה רצוי למעט לפני הנישואין. ולכן יש לשקול בדעת ובזהירות את מידת הפתיחות של השיחות, ולהיות כל אחד ער לריגשות הפנימיות המתרחשות בתוך עצמו, ולהיות אמיתי עם עצמו; ובאם מגיע מצב שיש ריגשות חזקות מאד לחתן או לכלה עקב השיחות, אז יש להם לפרוש מדיבורים ומפגישות ליום או יומיים עד שיחזור המצב לאיזונו.   

7. "האם זה בסדר שאני אשתף אותו בעבר החילוני שלי שגם נוגע בנושאים לא צנועים?זאת אומרת, כמה לספר לו באמת על עצמי כדי שיכיר אותי טוב יותר? "

כפי דרכי ההדרכה הידועים לי, אין זה נכון לשתף את הבן זוג אודות ענינים אלו עד אחרי החתונה, ובזמן של היתר דוקא. ואפילו אחרי החתונה, סיפור שלם על כל פרטיו אין ראוי לומר עד אחרי שיבנו החתן והכלה בינם לבין עצמם מקודם, כגון, רק לאחר 3-4 חדשים אחרי החתונה.

8. "האם לנסוע למקומות מבודדים בטבע בשביל לראות נופים ביחד זהו ייחוד?"

אסור משום ייחוד.

9. "מכיוון שנדרתי נדר, וזהו דבר חמור, רציתי לשאול מה זה אומר לשמור נגיעה בדקויות הקטנות? האם להחזיק עט ולגעת בו איתה זה נקרא נגיעה?או אם יש כרית בינינו או כל דבר אחר?או לזרוק אחד על השני בצחוק דברים זה בסדר?"

ההגדרה של איסור נגיעה נמצא ברמב"ם בספר המצוות, מצות לא תעשה שנג: 

"האזהרה שהזהרנו מלהתענג באחת מכל העריות ואפילו בלי ביאה, כגון החיבוק והנישוק וכיוצא בהן מפעלות שאדם נהנה בהן. והוא אמרו יתעלה באזהרה על זה: "איש איש אל כל שאר בשרו לא תקרבו לגלות ערווה" (שם, ו), כאילו אמר: לא תתקרבו אליהם קרבה המביאה לגלות ערווה."

ולמדנו מזה, שכל מעשה של קרבה לגוף, בין גבר ואשה שלא התחתנו, והאדם יכול ליהנות ממנו, אסור.

ואם כן, מדובר בנגיעה ממש, שזהו נותן הנאה מן הגוף כשנעשה בכונה לכך; משא"כ כאשר אוחזים משהו  או זורקים משהו (אע"פ שלא מומלץ לעשות דברים אלו) אין זה הנאה האסורה בגדר "נגיעה" (אמנם  פעולות אלו כן אסורות בין הבעל ואשתו אחרי החתונה בימי הנדות - לפי שהן פעולות שיכולות להביא לידי קירבה בין בני זוג שכבר התחתנו).

10. "בגלל שנדרתי את הנדר, ולא כולם יודעים עדיין שאני שומרת נגיעה, הגעתי למצבים שבחורים פשוט באו וחיבקו אותי לפני שהספקתי לומר להם, האם זה חטא?"

הואיל ורצית לומר להם, רק שהם נגשו באופן פתאומי, אפשר לדון את זה כ"מצב אונס", ואין זה נחשב לחטא. (ועכ"פ,  אם ידוע לך מקודם שיתכן מצב כזה אצל גברים שאת פוגשת, יש ליזהר לפני כן ומיד להודיע להם שאת מאורסת, ושאת כבר לא עושה דברים אלו.)

11. "האם מוכרים בחנות או נהגי אוטובוס שאני צריכה להעביר להם כסף ובטעות נוגעת בהם, זה נחשב לחטא? "

אם הנגיעה נעשה בטעות ובלא כונה לקירוב כלל, אין זה נחשב כחטא כלל. ומכל מקום, ראוי ליזהר עד כמה שאפשר במצבים כאלו שלא לבוא אפילו לנגיעה בטעות.

ואסיים בברכה, שתזכו לשמור על עניני קדושה אלו בתקופה זו, ובזכות זה שיזכה אתכם השם יתברך לקשר חזק ומיוחד ביניכם בבוא הזמן, ושתזכו לבנות בית נאמן בישראל בשעה טובה ומוצלחת.

בברכה,

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה